Svar: Hvor gammel skal et barn være før man kan bruge en klapvogn?
21. december 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Juca
Hvorvidt man har behov for en klapvogn eller ej er lige så forskelligt som familier er forskellige. Nogle vælger at anskaffe en klapvogn tidligt og andre vælger først at købe en klapvogn, når barnet er et par år, atter andre køber slet ikke klapvogn og atter andre igen har behov for flere slags vogne.
Der er altså ikke faste regler for dette. Du må derfor vurdere, hvad jeres behov egentlig er. Hvis du har en barnevogn, som dit barn kan sidde i, så behøver du måske slet ikke en klapvogn. Hvis du bor, således at du ofte skal have vognen med i bilen, så kan en klapvogn være mere handy fordi den lettere slåes sammen. Hvis dit barn hovedsageligt skal bruge vogenen til at sove i, så er barnevognen nok at foretrække, også hvis du skal gå langt med vognen hver dag.
Der findes mange slags klapvogne. Nogle er store og rummelige og er perfekte til traveture, andre er små og lette at klappe sammen og egner sig ikke til udeliv, men er perfekte hvis man altid handler indendøre f.eks. i bycenter, eller hvis man går på museer osv. hvor en lille let vogn er praktisk.
Overvej derfor hvad I har brug for i jeres lille familie og ikke hvad du tror du skal have, fordi de andre i mødregruppen har det, eller fordi du kan se det findes. Kan barnevognen mon bruges et år endnu, eller skal du købe en erstatning for den, så den overgår til at være sovevogn i haven i stedet, eller har du brug for en lille let vogn, når du skal i centeret at handle, som et supplement til barnevognen...
En betingelse for at kunne bruge en klapvogn må dog være at dit barn kan sidde selv.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, selvom det ikke er et fast råd. Et sådan findes ikke, men er som sagt forskelligt fra familie til familie.
God jagt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske