Svar: Svamp i bleregionen - 8 uger gl. baby
21. december 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Mor
Det kan måske godt være svamp din baby har fået, men det er svært at svare på, når jeg ikke kan se det. Små børn kan få mange forskellige former for udslet og derfor synes jeg det vil være relevant at du lige får en læge eller sundhedsplejerske til at se det, så du ikke bare 'handler i blinde'.
Er der tale om svamp, så skal dette behandles med Brentan som i mild styrke kan købes i håndkøb på apoteket, men som i kraftigere styrke er på recept.
Du skal være opmærksom på at hvis din baby har svamp i numsen, så kan det også være i munden og hvis du ammer kan du derfor blive smittet på brystet. Ved svampeinfektion i munden er det derfor vigtigt at behandle både mor og barn, så man ikke gentagne gange smitter hinanden.
Det behøver dog ikke være svamp det du beskriver og den hudløshed der er tale om, kan være ganske naturlig simpelthen fordi huden er generet af de hvide belægninger og den vask du har været nødt til at foretage. Huden kan blive generet af afføring og urin.
Der er nok ikke andet for end at du får lægen til at vurdere det:o)
Held og lykke med den lille.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske