Svar: Etablering af sovevaner
26. december 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Pernille
Din datter har en alder, hvor verden omkring hende virker større end tidligere. Måske har du lagt mærke til at hun så småt begynder at vende hovedet mod andre, når du sidder med hende og at hun begynder at reagere, når nogen f.eks. kommer ind i stuen, at hun falder mere til ro i hjemlige omgivelser end hvis I er ude osv.
Det betyder at hun har en alder, hvor hun opserverer meget og får mange stimuli i løbet af dagen. Hun ser flere ting end hun gjorde for bare en måned siden og hun "suger" rigtig meget til sig. Derfor kan det være godt at man i dne alder din datter har nu, så småt begynder med lidt faste rutiner.
Hun skal stadig til en vis grad have lov til at styre sin rytme selv, men du må godt begynde at skabe et lidt mere fast putteritual, hvor du bl.a. skærmer hende for indtryk, når hun skal sove. Netop det er jo vigtigt I forhold til hendes alder.
Når jeg siger skærmer, så er det. f.eks. at lade hende sove i et tilstødende lokale. F.eks. bruge liften i hendes seng, så hun får trygheden som hun kender fra sin lift, men stille og roligt lærer at sove i sin seng. At sove i et værelse, hvor der er ro omkring sig, i stedet for at blive lagt til at sove i stuen, hvor hun vil have svært ved at sove, fordi hun følger med i verden omkring sig.
De fleste børn er omkring 4 mdr gamle, før man kan begynde at arbejde mere bevidst med sovevaner og før man som forældre kan begynde at "styre" lidt mere, men som sagt kan man begynde i det små allerede nu og forsøge at skabe gode vaner.
Med hensyn til "Godnat og sov godt" så er der jo delte meninger om denne bog. Jeg synes dog du skal prøve at læse den og bruge det du synes lyder godt og rigtigt. Følger du den, så er det fint at starte nu.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske