Svar: Aftenputning og gråd
28. december 2005
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det første der slår mig når jeg læser dit brev, er hvor forskelligt din søn tilsyneladende sover om dagen. Der er stor forskel på om han sover 2 x 2 timer + 40 minutter, eller om han sover 2 x 3 timer på 60 minutter. Han skal naturligvis have lov til at sove, når han har behov for det, og hvis han sover længe, så må man jo umiddelbart gå ud fra at det er et behov. Men samtidig tænker jeg også at hvis han nogle dage er oppe på at sove 7 timer ialt, så kan det være svært at forvente at han sover igen kl. 20 og sover videre til næste morgen. Også fordi hans sene lur ligger kl. 18-19.
Jeg synes ikke du skal have dårlig samvittighed over at have vugget ham i søvn. Netop det at blive vugget er med til at stimulere balancen og det er vigtigt for at han begynder at trille og bevæge sig omkring. Det er altså godt for noget, selv om det så kan være skidt for noget andet:o) Lige nu drejer det sig så om at han skal have nogle nye vaner.
Han lyder til at være en stor dreng og det lyder også som om at han er meget opmærksom på verden omkring sig. Er han begyndt at vise interesse for at du spiser og det du kommer i munden. Jeg spørger fordi det måske kunne hjælpe jer til lidt mere ro om aftenen, hvis du begyndte at give ham lidt andet mad. Måske kunne du prøve med en flaske?
Det tager tid at ændre vaner og rutiner. Hans lille krop husker at den skal vugges og bæres rundt på og nu er det tiden at I skal finde et andet ritual, som han fremover kan finde trygheden og roen ved.
Søvnen om dagen hænger ofte sammen med søvnen om aftenen/natten. Gode sovevaner om dagen er derfor alfa omega for gode vaner om aftenen. Mit råd om barnevogn, som du har læst, hænger derfor nok sammen med, at jeg ofte tænker at det der fungerer om dagen, kan man med fordel forsøge om aftenen. Lige umiddelbart tror jeg dog heller ikke at barnevognen skal ind hos jer, da problemstillingen hos jer er lidt anderledes.
Jeg vil for det første foreslå at I prøver at se på sovetiderne i løbet af dagen. Er der forskel på hvordan han falder til ro om aftenen, alt efter hvor meget og på hvilke tider han har sovet om dagen? Prøv ud fra dette at begynde at køre ham ind i en fast sovetid, soverytme. Hvor han spiser og puttes til faste tider, dagen igennem. I må overveje om hans sene lur ved 18-19 tiden kan ændres, således at han f.eks. sover ved 16-17 tiden i stedet. HVis han først sover kl. 18-19 så er det svært at få ham til at sove igen kl 20. Ellers må I regne med at han skal puttes senere om aftenen - f.eks. kl. 21-21.30.
Da han er vant til at være i favn, når han skal sove, så kan det være en mulighed at I først sidder lidt med ham. Her evt. giver en flaske, for at skabe roen. Men herefter må I prøve at putte ham. Du beskriver så fint: "Han ligger sig ofte først til rette - kikker på mig og virker som om at han rigtig nyder det. Men efterhånden som søvnen er ved at overmande ham, begynde han at græde - dog ikke hver aften. Han græder så indtil han falder i søvn. Det er ikke en gråd, som er hysterrisk eller lignende og hvis jeg rejser mig op og går rundt med ham på skulderen holder han hurtigt op, men det får jeg ham ikke til at sove af - han kikker sig omkring og synes alting er meget spændende! Og så starter jeg forfra..."
Når jeg læser dette, så tænker jeg at han har brug for trygheden ved at være i favn. Men han er også så nysgerrig og har så meget lyst til at opleve, at han et eller andet sted bliver holdt vågen ved at være hos dig. Derfor tror jeg det er vigtigt at du prøver at lægge ham, for at skærme ham for indtryk og dermed hjælpe ham til at sove og finde roen.
Bliver han helt ulykkelig, så må du tage ham op, men prøv i første omgang at putte ham, kærtegne ham og se hvad der sker. Som det er lige nu, så græder han sig i søvn, selvom han er i dine arme, måske fordi han simpelthen bliver overtræt.
Hvis han græder, når han bliver lagt, så lad ham ikke græde længe, men vis at du er der. Prøv dog at undgå for meget øjenkontakt, så han tror I skal tale sammen og han skal 'være på'.
I sengen skal han puttes med dynen omkring sig, så han føler sig omsluttet og fornemmer nærheden. Det er vigtigt at han ikke kan ligge og 'flagre' med arme og ben.
Mange børn vågner igen mellem 40-60 minutter efter at de er faldet i søvn. De er på det tidspunkt ved at komme ned i en anden søvnfase og kan derfor reagere på dette ved at virke vågne, selvom de reelt sover. Jeg tror derfor at han et eller andet sted er sovende, når han ammer hos dig. Min tanke er at hvis han har fået mælk da han blev lagt, så vil han forhåbentligt kunne finde roen uden amning på dette tidspunkt, og i stedet kunne nøjes med kærtegn - beroligelse på samme måde, som da han blev puttet. Altså en del af det nye putteritual, som med tiden bliver genkendeligt for ham.
Håber du kan bruge ovenstående. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske