Brev:
Amning eller ikke amning
29. december 2005
Alder:
5 mdr.
Amning eller ikke amning
Vores søn på snart 5 måneder er begyndt at afvise brystet ... han får vælling én gang om dagen, grød to gange om dagen og ellers mælk (bryst eller erstatning).
Han får bryst en gang om natten og (nogle gange) en gang tidlig morgen – og indtil nu har han også fået bryst én gang i løbet af dagen (ofte efter middagsluren) dvs. 3 gange om dagen i alt!
Det sidste stykke tid er han begyndt at vågne tidligere om morgenen (han sover fra kl. 20 til kl. 02/03 hvor han får bryst – herefter sov han ’før i tiden’ til kl. 7 men nu vågner han faktisk altid før kl. 6) – og vi tænker at han ikke bliver mæt nok på modermælk ... lyder det sandsynligt?! Han vejer godt 8 kg og er super-aktiv i løbet af dagen (hvor han i øvrigt sover 4-5 timer fordelt på 3 lure). Han er glad for både vælling og grød og vi skal prøve mos her i juleferien.
Jeg fornemmer at jeg må indstille mig på at det snart er slut med at amme og det er jeg ked af – men på den anden side er det ikke rart at ’blive afvist’ og at han (måske) ikke bliver ordentlig mæt. Jeg overvejer om det er tid til at trappe ned for snart at stoppe helt eller om det er bedre at bibeholde amningen når det kan lade sig gøre – selvom det så ikke kan gøre det ud for et måltid (når han får bryst efter middagsluren får han erstatning inden han skal sove – ca. 1½ time efter) ... hvordan er det med næringsværdien i modermælk i forhold til erstatning når han er 5 måneder?! Og hvilke overvejelser kan der være i forhold til at han skal have flere små måltider hvis jeg vælger at forsøge at bibeholde amningen?! Og hvad med mor-søn-forholdet!?
Når han tager brystet går det fint i max 5 min – herefter bliver han mere og mere urolig og jeg tænker at det er fordi der er ved at være ’udsolgt’ ... spørgsmålet er om det fortsat er værd at ’kæmpe’ for at han dog får lidt modermælk eller han er så gammel nu at erstatning mv. er lige så godt (vi har ikke noget allergi i familien) og han har det fint med at tage flaske; styrer selv hvornår han vil have og hvornår han vil holde pause :o)
Hvad mener du – hvilke overvejelser skal vi gøre os omkring dette?!
Vi glæder os til at læse dit svar!
Hilsen Trine & Co.