Svar: Hård mave - 9 uger gl. baby
29. december 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Moder
Hårdmave fremtræder ofte hos børn, som får modermælkserstatning og det afhjælpes bedst med laktulose. Du må gerne give hende 1 ml pr kg og prøv at give det i en omgang, således at hvis hun f.eks. vejer 6 kg, så får hun 6 ml. laktulose på en gang.
Derudover så hjælper motion og bevægelse. Da det jo er begrænset, hvor meget et lille barn kan bevæge sig, må du hjælpe hende med f.eks. at cykle med hendes ben. Det er en oplagt mulighed for at synge: "hjulene på bussen drejer rundt, rundt, rundt...". Du kan også give hende lidt mavemassage, hvor du med to fingre i urets retning masserer i cirkelbevægelser rundt omkring navlen. Kom evt. lidt babyolie på.
Nogle børn har lidt mere umodne tarme end andre børn. Det gælder f.eks. for tidligt fødte børn, som ofte vil have behov for laktulose i en længere periode. Det kan virke logisk nok, at tarmene kan have svært ved at fordøje og arbejde med mælken flere uger før barnet reelt skulle have været født. Så må laktulose til hjælp og det er okay.
Om der skulle være et arveligt aspekt, ved jeg faktisk ikke, men det er da oplagt at tænke i de baner, hvis du selv har stor tendens til forstoppelse. Derudover så hænger forstoppelse jo, som du selv skriver, også sammen med manglende væskeindtagelse, men umiddelbart tror jeg ikke det via modermælken vil påvirke din datters mave. Måske kan du lave dit eget lille projekt - drik 4 liter væske og se hvad der sker:o)
Fortsat held og lykke med hende og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske