Brev:
Nætter og grådkaos
29. december 2005
Alder:
7 mdr.
Nætter og grådkaos
Kære Helen
Min dreng på 7 måneder har vel aldrig sovet særlig godt, men i en måneds tid (da han var 5 måneder) kunne han faktisk sove 4-5 timer ad gangen og blev ikke ammet om natten. Kun sen aften og så igen morgen. Han blev altid puttet uden bøvl. Blev ammet, lagt i seng og sov så for det meste. Hvis han vågnede blev han vugget et par minutter og sov så videre.
Men... så blev han syg. Over de sidste tre måneder har han haft 3-dages feber, og derefter blev han forkølet, så fik han tænder, blev forkølet igen, er ved at få flere tænder etc. Det betyder, at de semi-rolige nætter og putninger er gået totalt fløjten, og vi nu har fået følgende scenarie ved aften og nætter:
Jeg putter ham med samme ritualer. Synger, ammer og lægger i seng. Så går der fra 5 minutter til 30 minutter så starter kaos! Han græder og græder og græder og græder og græder... fuldstændig utrøsteligt ofte indtil han kaster op. Hvis det endelig lykkes at få ham til at faldetil ro og lægge ham igen, starter det hele forfra igen efter 5-30 minutter. Det kan tage to til tre timer før han endelig sover - hvilket han så vel at mærke kun gør 30 min til 2 timer, hvis vi er heldige. Så starter det igen... (helt ufatteligt... men det gør det faktisk... fatter ikke hvor han får kræfterne fra!)
Dette har stået på nu i en måned, og han kaster op stort set hver eneste aften eller nat og får disse hysteriske grådanfald. Kan ikke finde ud af, om han kaster op fordi han græder, eller han græder fordi han skal kaste op. Det eneste og absolut eneste der hjælper er, hvis jeg ammer ham. Og jeg er så træt så træt, og jeg kan jo ikke amme ham 5 gange hver nat! Nogle gange har vi givet ham en panodil, fordi vi har tænkt, at det var tænderne, der gjorde ondt.
Jeg forstår ikke, hvad der sker. Er han syg, er der noget galt? Hvad kan det være? Kan det virkelig være tænderne,, eller fordi han er snottet (det virker som om snottet irriterer ham)? Maven? Halsen? Han kaster også nogle gange op om dagen. I det hele taget kaster han vel op hver dag en til flere gange. Er det normalt (og ja, det ER opkast!)
Det er meget frustrerende, at han ikke kan finde nogen form for ro om natten, og jeg frygter for at skulle tilbage til "det virkelige liv" om en måned, for søvn er virkelig en by i Rusland i denne familie, hvor vi alle er ved at være meget, meget tyndslidte.
Vi har fået kigget ham i ørerne flere gange, og lægen siger, det ikke er det. Hvorfor er det blevet sådan? Er det bare en fase?? Gør vi noget forkert. Hvad skal vi dog gøre?
Hjælp os...
Venlig hilsen
Emils mor