Svar: Nætter og grådkaos
29. december 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Emils mor
Jeg kan godt forstå at du snart er ved at opgive på grund af træthed. Det er rigtigt at Emil altid har haft svært ved at sove, men der har også været mange ting med sygdom osv. undervejs i hans korte liv, så det har været svært. Jeg tror bestemt ikke at I gør noget forkert, sådan er det bare hos jer.
Jeg tror ikke at jeg har hørt dig beskrive Emils opkastninger før - har du drøftet dette med lægen? Det er naturligvis vigtigt at finde ud af, hvorfor han kaster op. Er det hysteri og gråd, eller er det omvendt - at han græder, fordi han kaster op. Det er da et yderst relevant spørgsmål du stiller.
Og undskyld jeg siger det, men det hjælper jo ikke at tjekke hans ører, hvis han kaster op....
Hvis han altid har kastet op, så har han måske det der hedder reflux. Da han øjensynligt vokser og trives godt, så vil man ikek gøre noget ved det, men det kan da være rart at vide, så man kan tage sine forholdsregler. F.eks. tilberede maden, så han bedre kan holde det i sig, ikke tumle lige efter han har spist osv.
Men hvis det handler om at han simpelthen bliver så ked at det at han kaster op på grund af sin gråd, så skal I jo hjælpes. Så langt ud skal I jo ikke komme aften efter aften, dag efter dag.
Har I prøvet at sidde med ham. Når du lægger ham i seng nu, så begynder han at græde. Han proteresterer højlydt mod at blive lagt der, og han protesterer så meget at han kaster op af det. Har du prøvet at lade være og i stedet sidde med ham? Altså simpelthen prøve at undgå denne situation.
Måske kender I nogen (en bedste eller oldemor) som f.eks. har en gyngestol stående I kunne låne. Sidde med ham, vugge ham stille, få ham til at falde til ro og derefter putte ham.
Jeg ved godt at nogen vil sige at det er et skråplan, men helt ærligt - det er det altså også at have en dreng, som er så ulykkelig at han kaster op - hver aften og en seance der kan vare timer. Det lyder lidt som en magtkamp og det er bestemt ikke rart for nogen af jer.
Jeg tænker at det ville være rart for jer at få nogen udefra til at se, hvad der sker. I kan drøfte med egen læge, hvad muligheder I har for at blive indlagt med ham - være et sted, hvor noget kan se hvad der sker 24 timer i døgnet.
I kan også overveje om ikke en af bedsteforældrene, eller en anden kunne passe Emil en aften og nat. Simpelthen for at I kunne komme et sted hen, hvor I kunne få sovet og vende tilbage med ny energi. Selvom det virker helt uoverskueligt og "hvordan skal det dog gå, når de ikke kan amme ham" osv. så kan det være en mulighed I kan overveje.
Som jeg startede med at skrive, så tror jeg ikke at I har gjort noget forkert og jeg er sikker på at I gør alt hvad I kan. Lige nu er I bare så trætte at det er svært at se klart og finde overskuddet og derfor ville det måske være godt at andre tog over, bare en enkelt nat. Du ville også komme til at savne ham forfærdeligt, og det er også sundt:o)
Jeg vil meget gerne hjælpe jer, om ikke andet, så skriv for at få luft. Det er okay:o)
Fortsat held og lykke med ham og godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske