Svar: Uinteresseret i ting omkring sig
30. december 2005
Alder:
17 mdr.
Kære Frustrerede mor (og far!)
Jeg kan godt forstå at I er frustrerede og det er godt at I skriver til mig. Det er helt naturligt at man som forældre ønsker det bedste og måske tænker I at det kan være 'lidt farligt' at fortælle andre om jeres bekymring, hvis der nu er noget i vejen.
Ud fra din beskrivelse, så kan jeg slet ikke sige at der er noget galt med jeres datter. Måske blev hun så overvældet af sneen, at hun blev mundlam, måske er hun en lille pige, som lige skal se folk an og måske er det derfor bare hendes natur at være sådan.
Samtidig så har jeg det dog også sådan at forældres bekymring skal tages alvorligt. Jeg synes derfor det vil være helt relevant at I får nogle fagpersoner til at se på jeres lille pige. Hvis jeg skal skyde på noget helt oplagt, så kan det jo være at hun har svært ved at se - hvis hun har svært ved at se verden omkring sig, så er det svært for hende at reagere, som I gerne vil at hun bør gøre. Hvis man har svært ved at se, så er det jo også meget trygt at gå med støtte og meget ubehageligt at skulle gå rundt selv. Det er vigtigt at finde ud af dette, for så kunne et par briller jo hjælpe:o)
Årsagerne kan være mange og jeg kan ikke stille diagnoser og igen må jeg sige at det jo også kan være hendes natur. Jeg synes dog at I skal kontakte lægen og bede om en samtale, hvor I beskriver jeres bekymring.
Skriv endelig igen:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske