Svar: Kamillete til forkølet dreng
30. december 2005
Alder:
8 mdr.
Hej HH
Det er rigtigt at det for nogle år sigen var fremme at kamillete kunne være allergifremkaldende fordi det var en græsart. Der er dog ikke ifølge sundhedsstyrelsen belæg for denne påstand.
Sundhedsstyrelsen siger også at der ikke er grund til at anbefale kamillete som supplerende væsketilskud til et i øvrigt rask barn, men i stedet kan man tilbyde vand.
Af hygiejniske årsager fraråder sundhedsstyrelsen også at man bruger kamillete til øjenrensning.
Da din søn er 8 mdr gammel og er forkølet og hoster, så synes jeg det er i orden at give ham lidt kamillete. Du kan også komme lidt sukker i. Kamillete er ikke farligt og udløser ikke allergi. Men samtidig er der heller ingen næring i kamillete og derfor er det vigtigt at det ikke gives i så store mængder, at det tager pladsen op for den egentlige mad, som barnet har behov for.
Som alternativ til kamillete kan du give ham lidt varm mælk.
Rigtig god bedring med ham og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske