Brev:
Nye sovevaner til pige på 4 mdr.
3. januar 2006
Alder:
4 mdr.
Nye sovevaner til pige på 4 mdr.
Hej
Jeg har læst mange af dine svar vedr. børns søvn, og kan genkende mange af problemerne, men vil nu alligevel gerne bede om nogle gode råd, da jeg efterhånden er ret frustreret over min 4 mdr. datters søvn.
De første 3 mdr. sov hun omkring 18 timer i døgnet, for det meste lagde jeg hende vågen i barnevognen, hvorefter hun selv faldt i søvn. Enkelte gange sov hun i liften indenfor. Om natten fik hun mad højst 2 gange, hun blev puttet i barnevognen, hvorefter vi tog hende ind, når vi skulle i seng.
I den sidste måned er der sket flere ændringer mht. søvnen. Hun er begyndt at være mere vågen og søvnperioderne er blevet kortere. Dette er jo en naturlig udvikling, og jeg er klar over at mange børn ændrer søvnvaner omkring denne alder. Om dagen sover hun altid i barnevognen, men det er ikke altid, hun kan falde i søvn af sig selv, så nogle gange må jeg enten vugge barnevognen eller gå en tur med hende. Ofte vågner hun efter 45 min. og græder med lukkede øjne og nogle gange ligger hun med kæmpe øjne og ”snakker”. Det er helt tydeligt, at hun har svært ved at falde i den dybe søvn, og skal på dette tidspunkt have hjælp til at sove videre.
Om aftenen har jeg forsøgt at putte hende indenfor i snart 4 uger, hvilket kun er lykkes et par gange. De gange det er lykkes, har det taget en time, hvor jeg til sidst har vugget hende i mine arme og hun har grædt voldsomt og hysterisk.
Jeg vil gerne give hende nogle nye sovevaner om aftenen og har forsøgt mange ting: et bad inden hun skulle sove, sutteflaske, godnat sang, den samme bamse, holde i hånden, amme hende i søvn osv. Hun er glad og frisk, når jeg putter hende, men når hun bliver træt, bliver hun urolig og kan ikke slappe af, og det ender altid med, at jeg går en tur med barnevognen.
Om dagen sover hun som regel en lang formiddagslur på ca. 2-3 timer, herefter to korte lurer på en time hver. Omkring kl. 17 bliver hun træt og er mange gange ”gået i seng” omkring kl. 18 i barnevognen. Om natten er hun begyndt at vågne oftere, og jeg kan normalt ikke bare give hende sutten, så bliver hun urolig og for at undgå, at hun vågner for meget, ender det med, at jeg giver hende noget mad. Det har resulteret i at hun i de sidste 14 dage er blevet ammet 3 gange om natten i stedet for 2 (fra kl. 24 til 6). Hun har endnu ikke sovet igennem.
Generelt er hun en meget glad pige, som stort set aldrig græder (kun når hun er træt). De fleste af hendes måltider er stadig modermælk, men jeg er begyndt at give hende sutteflaske både MME og vælling, det sidste er hun ikke så glad for, men vil ellers gerne have sutteflasken. Hun ligger i min seng og sover, enkelte gange i hendes egen.
Min store pige, som er 2 år ældre, havde nøjagtigt det samme søvnmønstre, og det endte med at hun skulle vugges i søvn i barnevognen eller i vores arme. Om dagen vågnede hun altid efter 45 min, hvilket betød at hun nogle gange sov 5 gange om dagen, hvilket var enormt krævende. Jeg vil også undgå, at min lille pige skal vugges i armene, da det er enormt anstrengende og tidskrævende.
Har du nogen gode råd til at give hende nye sovevaner indenfor? Skal hun i virkeligheden sove mere indenfor om dagen? I hvor lang en periode skal man forsøge at give hende nye sovevaner, inden man prøver på noget nyt? Hvordan får jeg hende til at sove bedre om natten?
Hilsen Anja