Svar: Nye sovevaner til pige på 4 mdr.
3. januar 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Anja
For at svare på dit sidste spørgsmål først, så tror jeg du får din datter til at sove bedre om natten ved bl.a. at begynde at give hende lidt mere mad. Du skriver at du er begyndt med erstatning og vælling, men du skriver også at du er nødt til at amme hende hyppigere end tidligere for at kunne holde hende sovende. Det fortæller mig at hun nok er ved at være så stor, at hun har behov for noget ekstra ved siden af din mælk.
Derudover så er en god rytme om dagen ofte også vigtig for en god rytme om aftenen/natten - selvom der jo aldrig er regler uden undtagelser:o)
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at din datter faktisk sover helt pænt i løbet af dagen. Sammenlagt sover hun måske 4-5 timer og det er okay, men det kunne måske være ønskeligt at hun sov 5-6 timer; dog er børns søvnbehov forskelligt. Det jeg umiddelbart tænker er at hun sover meget længe om formiddagen og sover kortere lure om eftermiddagen. Måske kan du ændre på dette, måske er det bare sådan hun er.
Jeg tror som sagt at vejen frem for jer umiddelbart er, at du begynder at give hende lidt mere at spise, så hun er fyldt godt op og er mæt og glad når hun bliver puttet. Derudover skal hun så, så vidt muligt, puttes til nogenlunde bestemte tider. Du må altså godt begynde at se på klokken og du må godt prøve at putte hende lidt før du mener at hun viser tegn til det.
Det er fint at putte hende ude, hvis det er vejr til det. Nogle gange sover børn bedre ude i barnevognen. Og igen er den gode søvn om dagen vigtig for søvnen om aftenen/natten.
Du spørger hvor lang tid der skal gå inden du førsøger noget nyt. Jeg mener faktisk at du skal prøve at finde ud af, hvordan du vil putte din datter og så holde fast i denne beslutning, naturligvis en måde, som hun føler sig tryg og glad ved. Hvis hun er helt ulykkelig, når du går fra hende, så kan du jo ikke bare blive ved med at gå, men prøv at finde en måde som I begge kan holde til og så hold fast ved det.
Hvis hun ligner sin søster, så er hun måske meget tryghedssøgende og har brug for at vide at I er hos hende. At vugge hende bliver anstrengende i længden, men at sidde lidt hos hende kunne måske lade sig gøre, eller at lade en lille spilledåse spille sin melodi, gå fra hende og vende tilbage.
Du skriver at hun altid virker glad, men bliver urolig, når hun har ligget lidt og bliver træt. Hvis det ikke hjælper at lade hende ligge, så prøve at sidde der. Læg dine hænder på dynen, så den holdes tæt om hende og så hun mærker roen og fornemmelsen af at det bliver holdt sammen på en.
Det lyder som om at hun har brug for trygheden og for hjælp til at finde roen.
Dine tiltag lyder dog rigtig gode og jeg tror derfor at tiden vil arbejde for jer. Prøv dog som sagt med lidt mere mad, faste tider og en 'omsluttethed', som giver hende trygheden.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske