Brev:
Fornuftig kostplan for dreng på 5 mdr.
1. januar 2006
Alder:
5 mdr.
Fornuftig kostplan for dreng på 5 mdr.
Hej Helen!
Jeg skrev til dig forleden om amning og evt. ammestop ... jeg fortsætter amning (suppleret) med MME om natten men om dagen vil vores søn ikke tage brystet så her er det desværre ikke muligt at amme – jeg har prøvet at malke ud et par gange men for det første er det ikke meget mælk der kommer og for det andet virker det ikke som om det øger mælkeproduktionen så det vil jeg lade være med og håbe på at der bliver ved med at være lidt mælk til ham om natten!
Jeg synes det er rigtig svært at acceptere at amningen synger på sidste vers men som min mand siger så har jeg ammet i 5 måneder (vi havde en rigtig svær start og var indlagt alle tre i vores søns anden leveuge pga. ammeproblemer!) og vores søn trives supergodt og har et rigtig godt helbred – og det har han jo ret i!
Mit spørgsmål går nu på om vores søn får mælk/næring nok når hans måltider fordeler sig sådan:
Morgen: Grød (af 1 dl vand og 1 dl pulver-risgrød) samt vand af kop
Formiddag: MME 100-150 ml
Frokost: MME ca 80 ml (efter lur)
Sen frokost: MME ca 80 ml (før næste lur)
Eftermiddag: Grød (af 1 dl vand og 1 dl pulver-risgrød) samt vand af kop og frugtmos til dessert
Aften: Vælling 200 ml
Nat: Bryst + MME ca 100 ml
Jeg har nogle gange tilbudt ham såvel bryst som flaske oftere med han vil ikke have mere.
Vi forsøgte med kartoffel/gulerodsmos for nogle dage siden og det var han vist ikke helt klar til så vi prøver igen snart – det bliver eftermiddagsmåltidet (ved 17-tiden) da han indtil videre ikke er helt frisk nok til at spise skemad om aftenen.
Han sover senest kl. 20 og får mad en gang om natten omkring kl. 03 – og dagen starter så omkring kl. 07 (før vi begyndte at supplere med MME om natten vågnede han ca 05.30!)
Han er 5 måneder, måler ca 70 cm og vejer 8,5 kg (51 cm og 3300 g ved fødslen) og udvikler sig fint på alle måder :o)
Han er i øvrigt begyndt at sove væsentligt bedre i løbet af dagen – hvilket skyldes at han nu er ordentlig mæt tror jeg ... og at han er så aktiv når han er vågen!
Spørgsmålet er altså om du skønner at han får mad/mælk/væske nok?!
Godt nytår!
Hilsen Trine & Co