Svar: Fornuftig kostplan for dreng på 5 mdr.
1. januar 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Trine og Co
Jeg må give din mand ret i at det bestemt er flot at du har kunne amme i 5 mdr (det er faktisk længere end gennemsnittet i DK, så vidt jeg ved) og at kunne bibeholde amningen om natten er fint. Det giver roligere nætter for jer begge. Det eneste du skal være opmærksom på er, at din dreng ikke lige pludselig får for vane at skulle ammes hv. 2 time natten igennem:o)
Det er en god idé at tilbyde ham modermælkserstatning som tilskud til skemad, og som mælkeindtag af flaske imellem skemåltiderne. Det kan forhåbentlig give ham større mæthed og bedre sovevaner på sigt.
Din plan for dagen ser fin ud, da din dreng fortsat ammes om natten. Han får jo ca 600ml mme og derudover din mælk. Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet får, men du må gå ud fra at hvis han tisser og har gode våde bleer, så kommer der noget ind, og hvis du tilbyder ham væske og han afviser, så må han have en naturlig måde at regulere det på.
Det eneste du kan overveje er om du skal give ham mælk (bryst eller erstatning) sen aften, når du selv går i seng. F.eks. kl. 23. Det kan rykke hans søvnrytme, således at I ikke behøver vågne igen kl. 3 men måske kan få lov til at sove til kl. 5 og dermed få lidt flere sammenhængende timers søvn. Fra kl. 5 kan han så igen sove videre til kl. 7.
De fleste børn har en fantastisk evne til at kunne spise i søvne, så du skal ikke vække ham kl. 23, bare tilbyde ham mælk og lade ham spise imens han sover.
Med hensyn til kartoffelmos, så er der nogle børn som har svært ved dette. Du kan prøve med ren gulerodsmos eller mos lavet af f.eks. blomkål og gulerod. ½ dl er nok i begyndelsen.
Det er fint i første omgang at forsøge at skifte det ene grødmåltid ud med grøntsagsmos og se om det giver nogen ændring. Han kan sikkert ikke klare 3 måltider skemad endnu, men det kan komme an på en prøve. Nogle børn er 1 mdr ældre før de har behov for dette.
Når han er 6 mdr gammel, så kan han sandsynligvis sidde med ved bordet i høj stol. Det hjælper på appetitten om aftenen og her kan han så begynde at spise lidt mere som jer.
Det hele ser således fint ud:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske