Svar: 15 måneder og flaske
2. januar 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Annette
Jeg kan sagtens forstå dine overvejelser og du har bestemt også ret i at det er hensigtsmæssigt at få stoppet med flasken. Selvom Jaspar nu er 15 mdr gammel, så synes jeg dog ikke at du skal gå i panik:o)
Jeg kan huske at Jaspar soom ganske lille havde behov for lidt ekstra mælk og dengang ikke ville tage flaske, så et eller andet sted er det jo godt at han nu er glad for den. Du har jo ret i at han kan have behov for de ekstra kalorier og derudover også den tryghed der ligger i flasken.
Når man skal væk fra flasken, så kan man vælge at stoppe helt og simpelthen sige at nu er det slut. En mere human måde kan være at tage barnet med i processen, således at han f.eks. selv er med til at smide flaskesutterne ud, når de er blevet for gamle. Man kan også langsomt forsøge at få introduceret et nyt putteritual - f.eks. at få læst godnathistorie og så lade barnet vælge - "vil du have historie eller flaske?". De fleste børn vælger på et tidspunkt selv historien fremfor flasken.
Nogen vælger at fortynde mælken med vand, så den langsomt smager af mindre og barnet dermed selv afviser flasken. Andre giver vand i flasken og atter andre tilbyder kop i stedet for flaske.
Der er ingen fast metode at gøre det på. I skal gøre det I finder rarest for jer alle. Der er dog ikke grund til panik og bliver Jaspar 18 mdr inden det helt lykkes at få flasken fra ham, så er det så sådan.
I skla være opmærksomme på at han sandsynligvis vil have svært ved at han nogle gange får tilbudt flaske og andre gange ikke. Derfor kan en nedtrapning fra 2-1 flaske være problematisk i forhold til hans alder. Han skal have noget andet i stedet.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske