Svar: 6 mdr. vil ikke drikke af flaske
3. januar 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Anders
Da jeres datter ikke før har haft problmemer med at tage flasken, så lyder det som om at hun enten foretrækker det ægte vare og kun dette dur (altså vorte af hud, frem for sut af gummi) eller det kan være smagen, som hun har noget imod.
Har I prøvet med udmalket modermælk, så smagen er den samme? Har I prøvet med lidt sukker i mælken. Modermælk er meget sødt og derfor kan man med fordel prøve med lidt sukker i erstatningsmælken for at gøre den mere smagsvenlig. Hun kan få en tsk i 100ml mælk og sukkeret skal så trappes ud igen, så hun ikke får unødigt sukker på sigt.
Har I prøvet med et snapseglas? Et glas vil børn nogle gange hellere drikke af end en kop og et snapseglas har så lille en runding at børn bedre kan svøbe deres små læber om dette.
Ellers er muligheden at I prøver med en tudkop. Man kan få tudkopper, som man skal sutte på for at få mælken ud (drypfri kopper) og man kan få tudkopper, hvor mælken løber ud af sig selv.
Selvom mor begynder at arbejde, så kan hun fortsat amme, når I er sammen. Den der passer jeres lille pige må så prøve med flaske, tudkop, glas når mor ikke er der og mælkebehovet kan hun så få dækket hos mor, når de er sammen.
Den der passer jeres datter må også give hende grød og mos og det kan være en fordel at lave dette på mælk eller tilsætte mælk. F.eks. havregrød eller øllebrød med mælk, så hun får lidt mælk den vej. Hvis hun er meget småtspisende eller først for nylig er begyndt med skemad, så prøv med f.eks. risgrød lavet på mælk i stedet for vand. Vær opmærksom på at jeg med mælk mener modermælkserstatning. Selvom hun kan få lidt sødmælk fra 6 mdr´s alderen, så er det fortsat i så små mængder at du ikke skal mælkeberige hendes skemad med det.
Nogle gange løser tingene sig også, når mor ikke er der, fordi der jo så ikke er noget bryst. Nogle børn lader sig så affinde med flasken.
Rigtig god fornøjelse, håber på det bedste:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske