Brev:
Urolige nætter - 16 måneder
6. januar 2006
Alder:
16 mdr.
Urolige nætter - 16 måneder
Kære Helen
Jeg har læst mange af dine svar i brevkassen, og jeg kan godt lide dit menneskevarme grundsyn på børneopdragelse. Derfor vil jeg gerne spørge dig lidt til råds vedrørende min søn på 16 måneder.
Han er en glad og meget aktiv dreng med god motorik, masser af gå-på-mod og et glad sind - iblandet en god portion temperament...
Han har altid sovet mere eller mindre uroligt. Forstået på den måde, at han som spæd havde svært ved at finde ro andre steder end på vores maver. Barnevognen krævede det også lang tid at acceptere som en tryg erstatning for mor og far. Han blev vugget i søvn indtil i hvert fald 8 måneders alderen. Han har altid vågnet en del gange i løbet af aftenen og natten, og da han fra han var 8 måneder har afvist sutten, så falder han kun til ro ved, at vi er ved hans side.
For nogle måneder siden flyttede vi hans seng fra vores soveværelse ind på hans storesøsters værelse, for at se om det ville give os mere nattero at have ham i et andet rum. Nu har vi imidlertid måttet erkende, at det langt fra er tilfældet. Resultatet har blot været, at vi render ind til ham mange gange i løbet af natten. I stedet ender vi nu hver nat med, at en af os sover på en madras på børneværelset, og det synes vi en en træls løsning.
Det er ret tydeligt, at det gør ham tryg, at vi er i samme rum. Han sover som regel stort set igennem fra det tidspunkt, vi flytter os ind til ham. Desuden har vi her i julen sovet i samme rum som ham hos mine forældre, og det virkede, som om det gav mere ro. I hvert fald for os, fordi vi ikke skal rende op og ned ad gulvet.
Nu er vi så der, hvor vi overvejer, om vi skal flytte ham ind til os igen. Jeg tænker på Sigrid Riise, der siger, at børn skal sove dér hvor de er trygge....Omvendt virker det som et skridt i den gale retning at skulle flytte en snart halvandet-årig ind til os. Kan vi så nogensinde lære ham at sove på sit eget værelse?
Vores datter har bedre selv kunnet finde ro. Hun lærte i løbet af det første år selv at falde i søvn, og hun sover nu hele natten i sin egen seng (Hun er 4 1/2). Hun brugte dog sut indtil 3-års-alderen, og den var hun meget glad for.
Vi har aldrig måttet ty til "skrigeture" med hende, og det falder mig meget svært at forestille mig at bruge den løsning over for min dreng. Vi har i perioder forsøgt at lære ham at falde i søvn selv, og ind imellem har det fungeret. De sidste måneder - måske samfaldende med dagplejestart har vi dog siddet sammen med ham, til han sover. Det tager som regel ikke så lang tid. Problemet er så bare, at han oftest vågner flere gange både om aftenen om natten. Han vågner nemlig ofte lige så snart, han fornemmer, at vi har sneget os væk. Det tærer helt enormt på vores ressourcer, da vi som regel begge har brug for at arbejde ved computeren om aftenen.
Hans dagplejemor har sagt, at hun synes, han har en ret stærk adskillelsesangst, og det har også været min fornemmelse. Han er meget "kropslig" og har altid bedst fundet ro i en favn. Hans adskillelsesangst meldte sig også tidligere end hos vores datter (ca. 8-9 måneder). Han har taget flere måneder om at klare afleveringen hos dagplejen uden tårer. (Som dog var en kortvarig protestgråd). Det skal understreges, at han ellers er en meget udadvendt og glad dreng, som trives både herhjemme og i dagplejen.
Vi vil kort sagt gerne give ham den tryghed, han har behov for. Blot er vi nu også ved at nå grænsen for, hvad vi kan klare mht. natteuro. Så spørgsmålet er, om vi skal forsøge at flytte ham tilbage til os? Vi er nemlig også i tvivl om, hvordan storesøster vil tackle det, da det var en stor ting at få lillebror ind til sig, fordi han nu var "blevet så stor".....
Alternativet skulle eventuelt være, at vi fortsætter med at ove på skift på børneværeslset, og så håber, at han vokser fra det.....
Jeg håber, at du kan give os et enkelt råd eller to.
De bedste hilsner
Ditte