Svar: Urolige nætter - 16 måneder
6. januar 2006
Alder:
16 mdr.
Kære Ditte
Det er en svær alder din dreng har. Netop omkring 1½ års alderen er det mit indtryk at mange børn begynder at have lidt mere mareridtsagtige drømme. Verden opleves større og de begynder at få lidt mere fornemmelse for at noget kan være farligt. At man f.eks. kan blive væk, at det gør ondt at falde ned fra noget osv. Netop derfor har mange børn i den alder sværere ved at sove.
Der er mange meninger om, hvad der er rigtigt at gøre og jeg tror at holdningerne er lige så forskellige som der er forældre. Jeg har som dig den mening at det ikke er en løsning at lade ham græde, men jeg synes på den anden side også det er problematisk at I skal være på børneværelset om natten.
Jeg hælder derfor mere til den løsning at han tilbydes en madras på gulvet i soveværelset. Det er lettere at komme fra en madras på gulvet i soveværelset ind i eget værelse, end det er at komme fra forældresengen og ind i eget værelse. Min tanke er derfor at I på sigt kan få ham ind i sin egen seng, men at madrassen måske kan blive liggende i soveværelset, således at han, når han vågner om natten, selv kan trippe ind til jer og sove videre på madrassen på gulvet.
Det lyder som en sund og dejlig dreng I har jer, men han er nok også en lille følsom gut, når det handler om søvn. Måske skal I derfor indstille jer på at han hører til et af de børn som kommer ind til forældrene, selvom han når skolealderen. Ikke at han ikke kan sove i egen seng og ikke at I skal sove sammen, men han vil nok længe føle tryghed ved at kunne komme ind til jer, når han vågner.
Nogle gange vil man kunne følge ham tilbage, andre gange er det så tidligt på morgenstunden, at han sagtens kan være i soveværelset til alle står op.
I gør jer naturligvis overvejelser omkring jeres store pige og det kan jeg godt forstå. Hvis lillebror kan være i soveværelset, så kan hun naturligvis også - madrassen må de så begge kunne bruge.
Tilsidst vil jeg lige sige at hvis jeres dreng ligger i tremmeseng, så kan I overveje om det er nu at tremmerne skal fjernes. Ikke at han skal ligge i en stor ny seng, mere at han ikke føler sig 'spærret inde'. Det kan give tryghed at vide at man kan stige ud af sengen.
Fortsat held og lykke:o) Og tak for de pæne ord.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske