Brev:
Mad og søvn - 5 mdr.
7. januar 2006
Alder:
5 mdr.
Mad og søvn - 5 mdr.
Hejsa!
Jeg har et spørgsmål vedr. min datters - på 5 måneder - sove- og spisevaner.
Indledningsvist skal jeg sige, at hun er en glad pige, der trives, vokser og har det meget godt. Grunden til mit spørgsmål er, at vi er i gang med at introducere skemad i form af grød til frokost, som hun har fået et par uger og nu kartoffel/gulerodsmos til aften, som hun har fået tre dage. Hun spiser begge dele med velbehag. Jeg vil nu gerne have et godt råd om placering af måltider, mængde og sammenhængen med hvordan hun sover om natten (jeg kunne jo godt tænke mig, at vi nærmede os noget, der inder om lidt mere at sove igennem end hun gør pt.)
Jeg kan fortælle, at hun sover 2 gange om dagen - efterhånden uden hjælpundervejs - af ca. 1-1½ times varighed pr. gang. Hun bliver lagt med fast putteritual hver aften mellem 20-20.30 efter en flaske erstatning på ca. 180-200 ml. ved 19.45 tiden. Generelt skal hun have suttenm et par gange inden vi går i seng mellem 22-23, og sover så videre til mellem 01.00 0g 02.00.
De seneste dage er hun blevet mere og mere urolig i løbet af sen aften, tidlig nat og vil gerne have mad senest kl. 01.00. Inden da har hun fået sutten en del gange og bliver lagt på siden, som hun foretrækker (tror jeg). Efter en flaske på ca. 135 ml. sover hun videre mere eller mindre roligt. Men hun er begyndt at ville have mad igen allerede efter 3-4 timer. .
Efter måltid to kan hun som oftest sove til ca. 8.00, men igen med perioder med en del uro. Hun er ikke rigtigt vågen, men sover heller ikke roligt. Jeg kunne jo godt tænke mig, at hun kunne nøjes med en gang om natten.
Hun bliver pt. lagt i sin egen seng ved siden af vores og når hun så har spist om natten, har jeg lagt hende ved siden af mig i min seng (da jeg selv er temmelig træt på det tidspunkt). I nat forsøgte jeg at lægge hende tilbage i egen seng, her sov hun ca. 2½ time, hvorefter hun var lidt urolig og jeg tog hende over til mig, da jeg selv gerne ville sove og bedre kan give hende en sut eller lignende, når hun ligger tættere på mig. Jeg skal dog sige, at vi er meget indstillet på, at hun snarest skal sove i egen seng hele natten og gerne i eget værelse.
Derudover kan jeg sige, at jeg stort set ikke ammer mere. Hun får modermælkserstatning som beskrevet om natten, grød og mos samt flaske efter grød og mos og flaske formiddag mellem 9 og 10 samt eftermiddag inden eftermiddagsluren.
Mine spørgsmål går altså på, om der er noget vi kan gøre for at hun kan sove længere og mere roligt om natten. Får hun nok at spise? Er fordelingen af måltider om dagen optimal? Skal vi tage en "kold tyrker" og lægge hende i eget værelse og ikke tage hende ind til os uanset hvad?
Jeg håber, du ud fra disse oplysninger kan give os et godt råd.
Mange tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
LS