Svar: Mængde modermælk + modermælkserstatning til dreng på 9 mdr
9. januar 2006
Alder:
9 mdr.
Kære HH
Ja her i huset bringer havregrynsboller også altid glæde:o)
Der er en maximum grænse for indtag af mælk 750ml og dette er alt incl. Bryst, sødmælk, modermælkserstatning, og også f.eks. en portion A38 eller lignende.
Derfor lyder det som om at din dreng får sit mælkebehov dækket. Jeg synes du skal lade ham få 400ml modermælkserstatning dagligt, så hans jernbehov er dækket og du ikke skal begynde med jerndråber. Det kan give hård mave.
Men derudover, så er det dig, der skal regulere det lidt ind. Det lyder som om han spiser godt ved siden af og har plads til rigtig mad, så jeg ser det ikke umiddelbart som et problem at han både ammes og får mme. Jeg tænker at han stille og roligt vil sætte mælkemængden fra dig ned - bibeholde tryghedsamningen, men ikke decideret spise. Så hvis du kan acceptere dette, så er det godt.
Hvis du oplever at hans mælkemængde øges, eller begynder at fylde så meget at den tager pladsen op for den faste mad, så må du skrue ned og tilbyde vand i stedet, eller måske lidt fortyndet juice. Men lige nu er det okay.
Når han bliver ældre, altså nærmer sig 1 års alderen, så kan du begynde at trappe mælkedelen ned, så han ligger på 500 ml dagligt alt incl. Det er den mængde han har behov for fra 1 år og fremefter.
Det med skemaden tager du stille og roligt. Han spiser og det er det vigtigste:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske