Brev:
7 mdr pige vil ikke spise skemad
13. januar 2006
Alder:
7 mdr.
7 mdr pige vil ikke spise skemad
Kære Netsundhedsplejerske
Mit spørgsmål handler primært om mad, og vi håber meget på at du kan hjælpe os.
Vi har en datter der lige er blevet 7 mdr. Hun er siden hun blev 4 mdr gammel blevet tilbudt skemad. Hun har aldrig synes om det, hun spiser ca. 4-6 teksefulde, hvis det er en god dag og lukker så munden helt i og udstøder en utilfreds lyd, hvis vi forsøger at få mere mad i hende. Vi har introduceret det stille og roligt, og har prøvet mange forskellige slags mos, grød, frugt og grøntsager. Hvis det er mad med lidt klumper, som vi lige er begyndt på, f.eks øllebrød, så kaster hun op. Hun kan ellers godt lide at sidde med en gulerod eller en skorpe og tygge lidt på den.
Hun har siden hun var ca. 6 uger gammel haft indtrækninger og trukket vejret meget hurtigt. På grund af dette har vi været indlagt på sygehuset, men de har aldrig kunnet finde ud af hvad hun fejler. Hun har ikke villet ligge ved brystet længere end til hun var 3 uger gammel, og herefter fik hun flaske med modermælk, hvor hun helst ville spise lidt ad gangen, men ofte. Dette er vi begyndt at få vendt om på, så hun tager nogle større portioner. Hun er ellers en glad og tilfreds pige, følger sin vægtkurve, men kun lige hele tiden, ligger lidt under indimellem, hun ligger lige på gennemsnitsstregen, men er en lang pige. Nu 7,8 kg og 72 cm.
Hun har herudover i løbet af de sidste 2 måneder haft to lange forkølelser og en lungebetændelse. Jeg har tænkt på om alt det her kan have noget at gøre med hun idag ikke vil spise?
En typisk dag her hos os ser således ud:
5.00 Flaske i sengen 150 ml.
8.00 Står op, leger og spiser flaske ca. 150 ml.
9.00-11.30 Sover
11.30 Leger, forsøger med grød (hirsegrød, havregrød eller trekornsgrød) spiser 200 ml på flaske (holder sig kun vågen en time)
12.30-15.00 Sover
15.00 Forsøger igen med skemad, flaske 200 ml
17.00 Sover ca 1 time
18.00 Kartoffelmos og grøntsagsmos f.eks gulerod
Leger og bliver badet, er træt ca. kl. 20.30 og kommer i seng (mellem kl 18-21 kan hun sagtens tømme to flasker med 240 ml i.
24.00 flaske 240 ml.
Hun har gerne villet spise om natten også, men vi har forsøgt at give hende vand, det gik fint de første to dage, nu skriger hun når jeg prøver, og hun skriger kun sjældent. Så ender med at hun får mælk kl 4-5 tiden. Vi giver hende sutten ca. 5 gange om natten.
Rent motorisk sad hun tidligt ca. 4 mdr gammel og trillede helst fra ryg til mave. Nu triller hun ikke længere, prøver heller ikke på at kravle. Bliver meget sur hvis der er ting hun ikke kan nå. Hun vil gerne røre ved og undersøge alt ting. Er meget nysgerrig på den måde.
Hvordan får vi hende til at spise? Vi er meget frustrerede over det. Hvordan med at sove igennem, synes hun sover meget om dagen. Hvordan lyder hun til at være rent motorisk, er hun her helt alderssvarende?
Håber du kan komme med nogle gode fif.
På forhånd mange tak
Med venlig hilsen
Det frustrerede forældrepar