Svar: 7 mdr pige vil ikke spise skemad
13. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære frustrerede forældrepar
Jeg synes det lyder højst sandsynligt at hendes småtspisende vaner hænger sammen med hendes velbefindende i øvrigt. I skriver at hun har og bliver kontrolleret for indtrækninger, at hun har været forkølet og haft lungebetændelse og vi kender det fra os selv, at når vi ikke føler os friske så spiser vi ikke så meget.
Når børn har indtrækninger, så skyldes det jo ofte vejrtræknings problemer eller at barnet kan have noget med hjertet. Nu håber jeg at de har undersøgt hende grundigt, så dette er udelukket? Jeg skriver det ikke for at bekymre jer unødigt, men mere fordi det lyder som om hun altid har valgt det der var mindst anstrengende for hende. F.eks. vælger amningen fra og tager flasken, som det er lettere at spise af og hellere sidder end bevæger sig meget omkring? Det er jo et eller andet sted et sundhedstegn, at kroppen selv kender sine begrænsninger.
Når det er sagt, så lyder hun faktisk til at være meget fint med motorisk. Det er usædvanligt at kunne sidde så tidligt og holde balancen og tage fra med hænderne, når hun falder til siden? Det er normalt at børn i en periode triller meget, men så pludselig holder op. børn har det med at koncentrere sig om enkelte ting af gange, så i nogle perioder bruges energien på noget og i andre periode på andre ting. Der er således ikke noget usædvanligt i at jeres datter lige nu ikke triller omkring.
Det vil være godt hvis I fortsat kunne lægge hende på maven. Fordi det er fra maveliggende stilling at hun begynder at krybe og kravle. Nogle børn kravler i 7-8 mdr´s alderen, andre først i 10 mdr´s alderen og begge dele er normalt, så her skiller hun sig heller ikke ud.
Med hensyn til kosten, så lyder planen for dagen fornuftig, hvad angår tilbuddet om mad/flaske. Det ville dog være ønskeligt om hun kunne indtage mere fast føde, da hun har en alder nu, hvor hun ikke kan leve udelukkende af mælk. Det er ret sandsynligt at hun spiser så meget om aftenen og natten, fordi hun er sulten og mælk mætter hende simpelthen ikke nok mere.
Da hun af en eller anden grund ikke bryder sig særligt om skemad, så lad være med at fokusere på dette, I har jo prøvet det i månedsvis nu, og giv hende i stedet mad, som hun kan sidde med i hånden. Selv om hun måske ikke har tænder, så kan hun godt tygge.
Jeg har mødt børn som i en alder af 7 mdr kunne spise med en gaffel. Prøv at se om det kan skabe lidt fornyet interesse for at spise. Hjælp hende med at få mad på gaflen og vis hende hvordan hun skal føre gaflen til munden. Måske kan hun allerede nu lære teknikken, eller kan hun pille maden af gaflen og putte det i munden.
Giv hende mere og mere familiemad. Hvad spiser I selv om morgenen, til frokost om aftenen? Giv hende noget af det I selv får.
Med hensyn til at sove, så er børns søvnbehov forskelligt. 3 lure i løbet af dagen er passende for et barn i hendes alder og det får hun. Ser man på hendes sammenhængende søvn, så er dette nok meget passende, skulle man ændre noget, så skulle det være at hun var lidt mere vågen om dagen for så at sove igennem om natten. Den afbrudte aften og nattesøvn kan jo godt gøre hende mere træt om dagen. Men man kan ikke få det hele og det vigtigste er trods alt at hun er en glad og smilende pige og sådan lyder hun.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: ½ bolle med smør og frugt i stykker, vand af kop
Sove formiddagslur og evt. en flaske at falde i søvn på.
Frokost: stykker af kartofler og andre grøntsager, kød eller fisk, evt. forsøge med lidt rugbrødshapser med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Sove eftermiddagslur og evt. en flaske at falde i søvn på.
Eftermiddag: ½ bolle med smør og frugt i stykker, forsøge med lidt tykmælk med frugtmos og måske lidt friske bær.
Sen eftermiddag: Evt. flaske før lur
Lille lur
Aften: Mad som I spiser. Prøv med godt kogte pastaskruer, ris med sovs, forskelligt kød/fisk (f.eks. indmaden fra en frikadelle), det må gerne smage af noget så bibehold de almindelig krydderier, som I selv bruger i madlavningen (oregano, timian, basilikum krydder dog ikke unødigt meget med salt og pebber:o))
Evt. frugtgrød med mælk til dessert. Vand af kop.
Leger, bader osv. som nu og flaske til at sove på. Puttes
Sen aften: Giv hende gerne en flaske, når I selv går i seng, som hun kan spise i søvne, men ikke midt om natten. Tidlig morgen kan hun få igen. Hvis hun er yderligere tørstig om natten må hun få vand.
Det er meget vigtigt at hun får nedsat sin mælkemængde om aftenen. Hun må gerne få flaske, men ikke så mange, det er jo fordi hun er sulten. I giver hende naturligvis flaskerne "for noget skal hun jo have" og det er helt forståeligt. Problemet er bare at hun så ikke er sulten nok til at spise rigtig mad og gennem mælken ikke får den næring hun nu har behov for. Det er en dum cirkel at komme ind i og det kræver til tålmodighed at stå det igennem.
Mit råd er derfor at I prøver at følge ovenstående plan, såeldes at I giver hende mad, som hun selv kan sidde med. Hun skal sidde med ved bordet i sin høje stol og spise det samme som I, dog skåret ud, så det passer til hende. Forsøg med store og små stykker og forsøg med gaffel.
Til måltiderne tilbydes hun vand. Når hun skal sove kan hun få flaske som nu, men kun 1 flaske. Sådan må det også være om aftenen. Det er nødvendigt for at få brudt cirklen.
Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske