Svar: Sødmælk i stedet for modermælkserstatning
10. januar 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Sødmælk kan fra 6 mdr indgå i kosten på den måde at dit barn kan få det som små slurke sødmælk af et lille glas, eller det kan kommes i maden, således at du, hvis du f.eks. laver kartoffelmos til hele familien og den er lavet på sødmælk og smør, så kan i alle spise det samme.
Du må ikke blande sødmælk og erstatning. Det er altid vigtigt at erstatning er blandet som det står på pakken, eller får barnet ikke de mineraler, vitaminer og jern, som erstatningen indeholder.
Som alternativ til sødmælk kan du i stedet give modermælkserstatning af et lille glas. Hvis du køber tilskudsblanding, så vil det ofte kunne opblandes i koldt vand, således at dit barn kan vænne sig til at drikke kold mælk, før det egentlig drikker større mængder sødmælk. Du kan også købe færdigblandet erstatning i brik og servere dette af kop.
Sødmælk bør aldrig gives i flaske. Modermælkserstatning er beregnet til flaske.
Først når barnet er 9 mdr. gammel kan sødmælk og sødmælksprodukter indgå som en større del af mælkeindtaget. Sålænge barnet er under 9 mdr, skal modermælk eller modermælkserstatning være hovedindtaget.
Håber dette er svar nok. Læs i øvrigt artiklen "Dit barns behov for mælk", som du finder i min artikelsamling.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske