Svar: Mad og søvn - 1000 spørgsmål
11. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Spørgsmål skal der være plads til, - det er jo ligesom hele idéen med en brevkasse:o)
Så for at begynde fra en ende af:
Sutten 20 gange i løbet af natten, lyder som om det kunne give, hvis det ikke allerede er sket, det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Sofia har fået den erfaring med sig, at hver gang sutten tabes, så putter mor den i munden, derfor vågner hun hver gang hun taber sutten i forventning om at mor så kommer den i munden. Prøv derfor om I kan berolige hende om natten uden sutten hele tiden.
Når I putter hende, så prøv at gå ind til hende igen, før hun begynder at græde. Hun er ganske givet ved at komme i seperationsfasen og begynder at græde fordi det går op for hende at i er væk og hun forstår ikke, at I er lige inde ved siden af. Fortæl hende at I er der, før hun bliver ked af det. Hvis hun kunne have en sutteklud, en bamse, en spilledåse eller lignende, som kunne være en slags substitut for jer og som kunne give ro på sigt, så ville det være godt. Prøv at finde det til hende.
Med hensyn til om man skal tage barnet op, når det først er lagt, så er der ligeså mange meninger om dette som der er forældre. Og desværre har jeg ikke det altafgørende sandhed.
Min holdning er at man skal vurdere, hvad det er barnet signalere og gerne vil. Hvis barnet søger underholdning, så nytter det ikke noget at man tager barnet op for så tror barnet at nu skal vi lege. Men hvis barnet søger tryghed, så kan det godt være nødvendigt at tage barnet op. Det er dog også sådan at man skal skelne imellem gråd - når Sofia græder, hvorfor græder hun så? Handler det om at hun er bange og kun kan falde til ro, når hun er i favn, så skal hun i favn, eller græder hun fordi hun er overtræt og har svært ved at finde roen - så kan det være meget bedre at sidde lidt hos hende og holde en beroligende hånd ved hende.
Idéen med juniordynen er rigtig god. Netop at blive puttet tæt er med til at give tryghed, så hvis det er tryghed hun mangler, så prøv at være der for hende uden at give hende ekstra dårlige vaner. Altså være til stede uden at snakke og underholde, bare være.
Det kan være udmærket at prøve at lægge hende på eget værelse allerede nu. Simpelthen fordi I højst sandsynligt forstyrrer hinanden om natten. På den måde kommer I også væk fra at skulle give sutten natten igennem og giver hende muligheden for at prøve at finde roen selv. Jeg synes umiddelbart ikke at hendes alder er problematisk i forhold til dette, I skal bare sørge for at vise jer, så hun ikke føler sig forladt. Putte hende, fast putteritual, forsøge at finde en substitut - f.eks. en stofble trukket igennem sutten, spilledåse, godnat og gå, vende tilbage før hun er ked af det, et sagte syyy, lille kærtegn men ikke snakke og invitere til underholdning, gå igen, vende tilbage osv.
Det er godt at fortsætte med grød og mos så længe hun ikke er i stand til at spise måltider der er store nok til at mætte. En portion grød vil ofte mætte mere end en bolle og ofte bruger barnet rigtig meget energi på at tygge sig igennem maden, hvor græd og mos er lettere at spise og derfor spises der en større mængde af dette.
Men når det er sagt, så skal hun også have mad som interesserer hende og hvis Sofia virker træt af grød og mos og gerne vil gå direkte til fastere føde, så prøv det.
Med hensyn til forstoppelse, så husk ekstra væske. Giv hende endelig lidt vand at drikke. Hun får en del mælk. Hun må gerne få en lille portion A38 med frugtmos, men fortsat små mængder. Først fra 9 mdr´s alderen kan komælksprodukter begynde at fylde mere i kosten. Hun må gerne få lidt ris og lidt pasta, hvis I andre spiser dette og hun gerne vil smage jeres mad. Du beskriver at hun tygger godt, så prøv stille og roligt at give hende mere af jeres mad.
Smørepålæg kan udover smøreost og leverpostej være: Torskerogn og moset fisk, avokado, moset frugt (banan, jordbær) men også almindelig frugtmos som hun får, gulerodsmos og anden grøntsagsmos kan også kommes på rugbrød, humus (kikærtepostej). Det er næsten kun fantasien som sætter grænser. Indmaden fra en fiske frikadelle kan måske også bruges.
Sofia mælkeindtag er forholdsvis stort, men det kan godt være okay. Jeg kan godt forstå at du gerne vil give hende de 400 ml mme, så du ikke behøver jerndråber og det er rigtig godt at du også ammer. Men behøver hun vællingen? Måske kunne hun i stedet få et ekstra måltid i løbet af dagen, så ledes at hun nu kom op på 4 måltider mad dagligt. Det kan også være at det ville mætte hende bedre, så hun også af den grund sov bedre om natten.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 minutter.
Tak for de pæne ord. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske