Svar: At lære at falde i søvn selv 2 mdr
11. januar 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Tina
Det er rigtig dejligt at I har fået jeres lille pige til at sove bedre i barnevognen og det er okay at I går lidt med hende for at få hende til at falde i søvn.
Du har sikkert lagt mærke til at hun nu er begyndt at interessere sig mere for verden omkring sig. For en måned siden, var det den meget tætte kontakt og det at være i favn som var hendes verden, men nu er hun så gammel at hun begynder at lægge mærke til rummet hun er i, omgivelserne, drejer måske hovedet når far kommer ind i stuen, ser mere efter lyset osv. Hun har altså en alder hvor hun følger mere med og det betyder også at hun får mange flere stimuli end tidligere.
Det er vigtigt for hende og hun har brug for at opleve, men hun er stadig så lille at hun ikke selv kan sige fra og det skal I prøve at hjælpe hende med.
Når du hører radio, så kan du lukke til og fra. Du hører noget i radiioavisen, som interesserer dig, så hører du ikke det næste, så kommer der en melodi, som du synger med på og så hører du ikke det næste. Evnen til at kunne lukke til og fra den lærer man efterhånden, men det kan din lille pige ikke endnu.
Hun har derfor brug for at blive skærmet og det er vigtigt at I begynder at se på klokken og beslutter jer for at hun skal sove.
Prøv så vidt muligt at have en rolig dag. Ikke alt for meget ind og ud af brutikker og handle, besøge venner, have gæster sov. Prøv at tilrette lægge tingene, så der så vidt muligt er ro omkring hende i løbet af dagen. Prøv så at holde fast i at hun skal sove formiddagslur, lur over middag, lur eftermiddag og puttes aften. Indimellem alt det putteri, skal hun naturligvis leges med og hun skal have nok at spise.
Hun skulle meget gerne sove ca 6 timer i løbet af dagen (sammenlagt - 3 lure ialt) og så sove om natten (dog afbrudt af mad).
Der er mange meninger om hvordan børn lærer. Nu hvor I spørger mig, så vil jeg sige at I må gerne lade jeres datter ligge for sig selv, hun har brug for også at være sig selv lidt; men når det er sagt, så er det synd ikke at reagere på hendes gråd, når hun er ked af det. At ligge 10 minutter alene er nok for en pige på 2 mdr. altså når hun er vågen. Det er naturligt at hun ikke kan underholde sig selv længere tid i den alder.
Hun har brug for underholding, når hun har sovet. Hun skal snakkes med, cykle med hendes ben, prøv at stimulere hende gennem kærtegn både fysisk og gennem pludren. Herefter skal hun have mad, så hun er rigtig mæt og måske snakkes lidt med igen, så skal hun svøbes i dynen og puttes i liften - svinges lidt og så sove.
Der findes forskellige bøger om børn og om at lære barnet at sove. Nogen bedre end andre. Der findes bl.a. "God nat og sov godt" og "The no-cry sleep solution" (desværre på engelsk). Du finder dem i min bogguide. Prøv at gå på biblioteket og lad dig inspirere.
Lige nu tror jeg din datter har brug for hjælp, når hun skal sove, men jeg tror på at hvis hun får din opmærksomhed nu og du giver hende den ro og tryghed hun beder om nu, så vil hun også bedre kunne lægge sig roligt til at sove når hun bliver ældre:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske