Svar: Flaske med vand
11. januar 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Jeg har faktisk den holdning at et barn på 13 uger skal ammes og ikke have vand på flaske - heller ikke om natten. Det er sådan at børn omkrng 3 mdr´s alderen har det der hedder appetitspring, hvor de mælder sig hyppigere for at få sat produktionen om. Netop ved at amme om natten øges mælkemængden, da man her har mere af det mælkestimulerende hormon. Jeg synes derfor du skal amme og ikke give flaske.
Der er ingen tvivl om at din datter trives rigtig godt på din mælk og det skulle hun da gerne blive ved med, især da I begge er så glade for amningen. Jeg vil tro at det tykke gylp, som af og til kommer retur er den fede mælk som ligger sidst i brystet og det tynde gylp den lidt tyndere mælk. Det kan dog også have noget at sige, hvor lang tid det er siden hun har spist - og hvornår hun så gylper i forhold til det.
Der kan være mange grunde til at børn gylper, men det vigtigste er at de alligevel tager på. Så får de hvad de har behov for og det gør din datter. Jeg ville derfor tage det helt roligt. Prøv at give hende lidt pauser imellem måltiderne, så hun ikke spiser for hurtigt og så hun kan komme af med luften. Ofte er det sådan at hvis der er kommet med luft ned i maven, så presser luften mad med op. Derfor pauser ind imellem, så luften forhåbentlig kan komme op uden at presse for meget mad med.
Prøv i stedet for vand at give hende en sut.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske