Svar: Dagssøvn - 5 mdr.
11. januar 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Trine og Co
NÅr man sover, så bevæger man sig igennem forskellige søvnfaser. I nogle perioder sover man rolig dyb søvn og i andre perioder sover man mere uroligt, det man kalder for REM-søvn (rapid eye movement) også kaldet drømmesøvn.
Halvdelen af det lille barns søvn er REM søvn. Denne søvnfase ligger lige under vågen tilstand og I kan se, når I kigger på jeres dreng, når han sover, at han i denne fasebevæger sig og vågner meget let.
I forbindelse med skift af søvnfase, vil barnet vågne lidt op. Nogle gange uden I registrerer det, andre gang vil I opleve det som om han sover uroligt.
Man ved at det tager 30 minutter for et barn at falde i søvn og netop derfor er det meget præcist at det er dette tidsinterval I oplever hos jeres dreng. Jeg tænker derfor at han netop efter 30 minutter bevæger sig fra et søvnstadie over i et andet og det giver den søvnrytme i beskriver.
Deet er fuldstændig korrekt at gøre som I gør, - hjælpe ham med at sove videre og komme til næste fase. Det kan være en beroligende hånd på dynen eller vugge blidt, køre barnevognen stille.
Langsomt vil han så lære at sove længere tid af gangen.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske