Brev:
Søvn, snorken, institutionsstart mv.
13. januar 2006
Alder:
2 år, 6 mdr.
Søvn, snorken, institutionsstart mv.
Hej Helen
Så er begge mine drenge startet i Daycare, og det hele taget i betragtning går det rigtig godt. Jeg tror at det var en rigtig god investering, at holde dem hjemme hos mig indtil nu (Tina fra USA med drengen Andreas og Benjamin). Det er dog lidt tomt for mig, da jeg havde vænnet mig til at have dem 24/7 :0).
Nå, men det første spørgsmål handler om Andreas. Han har som jeg skrev om sidst haft en periode, hvor han var svær at få til at sove. Vi har gjort hans værelse lidt hyggelig og har siddet hos ham til ham sov. I starten gik det fint nok og han sov som regel efter 10 min. Metoden er nu endt med, at det tager alt mellem en halv til hel time og at han helst skal ligge nede på gulvet hos den af os der putter. Det er faktisk ikke til at holde ud!
Hvordan får vi brudt en sådan dårlig vane uden at hans tryghed forsvinder. Han er en lille sensitiv fyr!
Et andet spørgsmål er om det er normalt at et barn på bare to et halvt år snorker? Han snorker uanset om han har sutten i munden eller ej og der kan gå alt mellem et halvt til hel minut (sådan foles det - har ikke taget tid) mellem at han trækker vejret. Vi har tit undret os over at hans mandler er så store, men lægerne siger at det er normalt. Hvad tror du og har du hørt om dette for?
En sidste ting er hans spisevaner. I følge de tabeller der er her på siden, ligger han vægtmæssigt omkring 25%. Han spiser næstem ingenting. Han startede som en stor og tung baby på 4314g og 56 cm og nu er vejer han 13,5 og er vel ca 96-97cm høj. Skal vi være bekymret? Han virker udviklingsmæssigt ok og ikke mere slap eller energiforladt end andre børn i samme alder (2 1/2 år). Vi forsøger ikke at give ham søde sager eller alternativer til den mad vi spiser, men er ikke helt sikker på hvor godt det lykkes os, da man som forældre jo synes at de skal spise. Håber du har et par fif.
Så lige et spørgsmål om lille Benjamin som bliver et år den 19. jan. Han er for 8 dage siden startet i daycare men synes ikke at være begejstret. Han græder voldsom når jeg går og jeg synes at det bliver værre. Nu græder han inden vi når inden for døren. Er det en god måde at gøre det på ved bare hurtigt at aflevere ham eller vil det være godt for ham hvis jeg blev?
Denne start i Daycare har påvirket hans søvn meget. Han sov inden starten 3 timer i løbet af dagen over to gange og gik i seng kl 19:30 og sov til 7:30. Nu sover han max 45 min i løbet af dagen og er total færdig kl 19 med det resultat at han står op kl 6:00. Vi kan simpelthen ikke få ham til at sove mere uanset hvad vi gor. Hverken os forældre eller i Daycare. Vil det ændre sig med tiden, så han igen får sovet nok? Han er ikke helt så dejlig at have i huset når han er så træt - den lille stakkel!
Tak for alt det du indtil videre har gjort for min lille familie her i USA.
Knus fra Tina