Svar: Søvn, snorken, institutionsstart mv.
13. januar 2006
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Tina
Andreas nyder at have jeres selskab, når han skal sove, men nu lyder det som om at det netop er blevet selskabet som er vigtigt og ikke trygheden, selvom det naturligvis hænger sammen. Jeg tror derfor det nu er tid til at I putter ham, læser godnathistorie (beslut jer for hvor mange - 1 lidt længere eller 2 små) og så siger I godnat. Fortæl ham at I kommer igen og at han trygt kan lægge sig til at sove. Gå ind til ham med 3 minutters varighed, kærtegn ham evt. kortvarrigt hvis han virker til at have behov derfor ellers siger I bare 'nat nat Andreas' og går igen. Hele tiden med 3 minutters interval.
Børn kan godt snorke, men gør det oftest i perioder, hvor de er forkølede. Hvis Andresas således gør det uden at være forkølet, så lyder det som om at det kunne hænge sammen med hans polypper (ikke mandlerne). Du beskriver at han direkte stopper med at trække vejret - det hedder søvnapnøe - og jeg synes derfor det vil være relevant at få ham set af en øre-næse-hals-læge, som kan vurdere om det er noget man skal gøre noget ved.
Med hensyn til hans størrelse så har du ret i at han ikke har en særlig høj vægt, til gengæld er han jo rigtig godt med højdemæssigt og derfor ser han jo naturligt også ekstra høj og slank ud.
I skal prøve ikke at bekymre jer for meget, men forsøge at være afslappet omkring hans spisning. Der er ingen tvivl om at han sagtens kan fornemme at hans måde at spise på vækker din opmærksomhed med det samme og derfor er det vigtigt at du prøver at virke 'ligeglad', hvis du forstår hvad jeg mener.
Lad være med at lave specielle retter til ham, men lad ham spise den mad I andre får. Tag det som den største selvfølgelighed at det I spiser også bliver ost op på hans tallerken, ligesåvel som det skal øses op på Benjamins tallerken.
Prøv også at lade ham deltage i madlavningen. Lad ham være med til at skære, rive, hakke, røre i gryden, dække bord osv. så han selv er med i processen. Det kan skabe lidt interesse.
Da du nu befinder dig i USA, så vil jeg tro at du meget nemt kan få fat i nogle kogebøger af Annebel Karmel se www.annebelkarmel.com Her er mange gode idéer og også mange gode fif til søde sager, som trodsalt også er lidt sunde.
Med hensyn til Benjamin, så synes jeg så ganske bestemt at du skal prøve at være der sammen med ham. Jeg ved godt at andre ikke deler samme holdning, men jeg har det nu sådan. Mine tanke er at hvis du er der sammen med ham, så vil han for det første føle sig tryg. Han vil sikkert i begyndelsen sidde hos dig og vil så studere børnene og de voksne omkring sig, men langsomt vil han fornemme at du tager det roligt og så kan han også være rolig.
Det er meget vigtigt at han oplever at du har det godt med daycare og synes det er et rart sted at være. At du snakker med de voksne og de andre børn. Prøv at være den der inviterer de andre børn til en snak, så han igen kan se, at du synes det er rart at være sammen med de andre og I hygger jer sammen.
Det er samtidig vigtigt at I finder en voksen som I begge føler tryghed ved. Måske kan du bruge dagene hvor du er der, på at finde ud af hvem af de voksne du bedst kan lide - sådan er det jo, nogle virker bare sødere end andre:o) Aftal med vedkommende at tage sig af din søn, når du på et tidspunkt bliver nødt til at gå. De vinker farvel sammen og så kommer du igen måske allerede 1 time efter. I kan også aftale at du går før han skal sove (han skal være vågen, når du går) og så siger I farvel, den voksne leger lidt med ham og putter ham, og du er der, når han så vågner - glædeligt gensyn:o)
Jeg mener bestemt at det er vigtigt at give ham trygheden og fornemmelsen af at du også synes det er et godt sted at være. Det giver du ham ved at være der sammen med ham og heldigvis har du jo muligheden for det?!.
Jeg tror Benjamin sover så dårligt fordi han er stresset. Der sker så meget og hans lille krop reagerer med uro og når kroppen føles urolig, så kan man ikke slappe af og sove. Tiden vil arbejde for jer og i takt med at han falder til ro, finder trygheden og hverdagen, så vil han givetvis også sove bedre.
Tak for de pæne ord. Jeg er kun glad for at hjælpe - også jer der bor langt væk fra lille Danmark. Tak for dit knus, sender et tilbage til dig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske