Brev:
Søvn, pige 7 mdr.
13. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Søvn, pige 7 mdr.
Hej Helen
Vi kunne virkeligt godt bruge nogle gode råd omkring vores datters sovevaner (hun er næsten 7 mdr.).
Vi har aldrig fået lært hende at falde i søvn selv, så om aftenen, når det bliver sovetid, går vi med hende på armen (eller sidder), indtil hun falder i søvn, hvorefter hun lægges i sin egen seng. Om natten er det det samme; når hun vågner, er man nødt til at tage hende op på armen for at få hende til at sove igen.
Som mor er jeg ved at være temmelig træt, da det er mig, der er oppe om natten. Og nu virker det ikke engang længere! Hun er begyndt at vågne i det samme, man lægger hende fra sig. I går aftes tog det 1½ time at putte hende, og det er efterhånden normen.
Vi har faste ritualer omkring puttetid, og hun er også tydeligt træt og falder hurtigt i søvn på armen, men vågner så som sagt igen, idet man lægger hende. Derudover vågner hun konsekvent 40 minutter efter, og så kan man starte forfra (heldigvis tager det som regel ikke så lang tid anden gang). Hun er også begyndt at vågne hver nat kl. 04. Det tager så omkring 1½ time at få hende til at sove igen, og det er næsten ikke til at holde ud, når man også har været oppe flere gange tidligere.
Hun kommer i seng hver aften ved 19-20 tiden og står op ved 07-08 tiden. Hun får ikke mad om natten længere, det er ikke noget, vi har valgt fra, det gjorde hun selv.
Har du en idé om, hvorfor hun vågner, som hun gør?
Vi vil gerne til at lære hende at falde i søvn selv. Har du nogle gode råd? Jeg vil ikke interval-putte og synes, at "the no-cry sleep solution" er lige langstrakt nok. Har du en "gylden middelvej"?
Ellers er hun en dejlig glad og nem pige, spiser godt og vokser fint.
Håber, du kan hjælpe.
Hilsen
En meget træt mor