Svar: Søvn, pige 7 mdr.
13. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Hvordan har din datter det med at falde i søvn i barnevognen, altså når hun bliver kørt?
Jeg spørger fordi jeg tænker at netop dette kunne være muligheden for jer. Jeg ved at flere af mine kolleger vil være imod mit forslag, men da du ikke er til intervalputning og synes "the no-cry sleep solution" er langstrakt, så lyder mit forslag: Hvad med at sætte hjul på tremmesengen?
Jeg har været i familier hvor dette faktisk har fungeret. Barnet bliver puttet i sin seng, men har samtidig mulighed for at blive vugget, som er det der efterlyses.
Din datters lille krop har lært, har fået en erfaring, som er at kroppen finder roen, når der er en monoton bevægelse. Når bevægelsen stopper, så vågner jeg.
Ved at kunne gøre sengen bevægelig, så kan du give din datter det monotone hun har lært, men samtidig uden at du har tyngden i armene og samtidig lære hende at sove i sin seng. Min tanke er at hun stille og roligt kan blive vugget mindre og mindre, for at du tilsidst holder op.
Når hun vågner efter 40 minutter, så er det sandsynligvis fordi hun her skifter imellem søvnfaser, altså går fra en søvnfase til en anden. Her er det netop vigtigt ikke at tage hende unødigt op, men prøve at hjælpe hende til at komme videre i søvnen. Vugge blidt eller holde en beroligende hånd på hendes krop.
Hvad tænker du? Lyder dette helt tosset for dig?
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske