Svar: Mad og lidt motorik - 4 måneder
13. januar 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Hvor er det dejligt at høre at putningen nu klaret så godt og jeg synes ikke det er problematisk at du sidder og synger for ham. Du har fuldstændig ret i at du ganske givet kan afvænne ham, men på den anden side, så må en putning altså gerne vare 10 minutter:o) giv dig selv et skulderklap, du gør det godt.
Med hensyn til skemad, så kan de begynde med grød eller grøntsagsmos, det er sådan set dit valg. Man kan sige at en grød ofte er mere lind i konsistensen end en mos og at grøden også kan ændres nemmere i konsistensen, så du kan lave den tyk eller mere som en vælling/tyk suppe. Det kan være en fordel, da din dreng ikke er så gammel.
Jeg vil foreslå dig at du begynder med en risgrød. Du behøver ikke lave det selv, men må gerne:o), du kan købe risgrød i pakker, hvor du skal komme kogt vand i en skål og komme grødpulveret i og vola - maden er færdig.
Risgrød er en fin mild grød at begynde med. Køb den ren, altså uden smag og tilsæt selv smagen i form af frugtmos, hvis du synes der skal lidt ændring til. Du kan også bare give grøden som den er. Majsgrød er også god at starte med.
Start med få tsk. fulde, smagsprøver og giv det på et tidspunkt hvor din dreng ikke er alt for sulten og ikke er alt for træt. Måske om formiddagen eller eftermiddagen. Prøv først en gang om dagen. Bibehold samme grød i nogle dage, så han ikke får alt for mange smagsindtryk på en gang.
Når han når op på at kunne spise ca ½ dl. så prøv med lidt variation. Prøv så f.eks. med lidt grøntsagsmos, lavet af gulerod og kartoffel.
Det er bedre at give små hyppige måltider end få og store måltider. Jeg synes således det er bedre at give ham ½ dl to gange dagligt end 1 dl. en gang dagligt, således at han (når han har vænnet sig til at spise med ske) kan få ½ dl. grød om formiddagen og ½ dl grøntsagsmos om aftenen. Mængden øges så langsomt.
Du kan læse mere om skemad i mine artiler "Den første skemad" og "Fra mælk til skemad og familiens mad" som du finder i min artikelsamling.
Med hensyn til motorik, så begynder børn ofte at rulle fra maven til ryggen først og nogle allerede i 4 mdr´s alderen, andre først senere. Omkring 6 mdr´s alderen begynder børnene at rulle fra ryggen og om på maven. Der er dog stor forskel og nogle børn gør det i omvendt rækkefølge. Det er vigtigt at i lægger jeres dreng så meget på maven som muligt, da det er fra maveliggende stilling at han begynder at bevæge sig rundt.
Med hensyn til at sidde op, så skal børn ikke sidde op med støtte, man kan sige at børn ikke skal sidde før de kan sidde uden støtte. I må derfor ikke sætte ham holdt fast med puder osv. Først når han har styrke i ryggen til at kunne sidde selv, må han sidde.
Lige nu må han sidde hos jer, på jeres skød og på jeres arm, når I bærer rundt på ham. Men ellers skal han ikke sidde.
Fra 6 mdr´s alderen kan de fleste børn sidde kortvarrigt i høj stol. Efter kort tid falder de til siden og forover og så skal de ikke sidde mere, men skal ned på gulvet og trille omkring. Når de triller rundt styrker de ryggens muskler og bliver derved stærke nok til at sidde selv.
Så ned på gulvet med ham, jo mere jo bedre:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske