Svar: Brækket haleben efter fødsel
16. januar 2006
Alder:
3 mdr.
Kære M
Jeg har forhørt mig hos en obstetriker, du ved en 'fødselslæge', som fortæller at det ikke er unormalt med smerter i op mod et år efter et brækket haleben:o(
Som du selv skriver, så er der ikke andet at gøre end at aflaste så vidt muligt. Det kan måske hjælpe dig at sidde på en badering, da trykket så ikke er så stort. Selvom bækkenbunden bliver ekstra belastet, når man sidder på en ring, så kan det være en mulighed for dig.
Den gode nyhed er dog at du godt vil kunne føde normalt næste gang og risikoen for at de sker igen er minimal. Hun fortalte at hun f.eks. har oplevet en 3. gangsfødende, hvor der intet skete ved første fødsel, halebenet brækkede ved 2. fødsel og ved 3 fødsel var der igen ingen problemer.
Det kan være svært at sige hvad årsagen er, da årsagerne er meget forskellige, men måske har du allerede en idé. Hvis det således handler om at du f.eks har fået et meget stort barn, så vil du jo være den erfaring rigere næste gang og man vil derfor her kunne tage visse forholdsregler, f.eks. beslutte sig for planlagt kejsersnit. Men som sagt skulle der ikke være noget i vejen for at du føder uden problemer, hvis det skulle bliver aktuelt igen:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske