Brev:
Søvnproblemer 5 mdr gammel
13. januar 2006
Alder:
5 mdr.
Søvnproblemer 5 mdr gammel
Hej
Min søn er næsten 5 mdr gammel, og har sovet i sin egen seng på sit eget værelse siden han var 3 mdr. I starten var det svært at få ham til at sove, men efterhånden sover han faktisk med det samme.
Om aftenen får han grød/kartoffelmos ved kl. 17.30/18, vælling kl. ca 19.30 og ammes kl. 20.30/21 hvor han bliver lagt i seng. Han spiser godt af både mos og vælling (150 ml vælling og 2 kartofler eller 1 ½ grød)
Han har altid været vågen mange gange om natten for at spise ca 3 gange nogle gange 4, fra kl. 21. Jeg har altid kunnet lægge ham ned i sengen efter amning og så sov han videre. Men de sidste tre dage er han begyndt enten at vågne kl. 22 altså efter en time hvor jeg ikke kan trøste ham på andre måder end ved at amme ham igen. Eller også sover han fra 21 - 24 og så vågner ham, bliver ammet, falder i søvn og vågner så igen efter en time hvor jeg kun kan trøste ham ved at amme igen.
Jeg synes jo ikke han kan være sulten så kort tid efter....
Når han så er blevet ammet dér så kan han godt sove 2-3 timer hvorefter det så gentager sig; ammes, sover en time, vågner og vil så amme igen, sove 2-3 timer. Jeg er klar over at det muligvis ikke handler om at han er sulten, men om tryghed , men hvorfor mon han har brug for mere tryghed lige nu? Der er ikke sket ændringer i hverdagen.
Han har været lidt forkølet for en uge siden men det var ovre efter nogle dage.
Jeg tænker måske der ku være nogle tænder på vej, men kan ikke se nogen form for rødme/hævelse. Han savler heller ikke mere end normalt.
Det længste han har sovet er 4 ½ time det var da jeg begyndte på grød for knap en måned siden.
Ellers er han en glad og tifreds dreng, som sover ca 5 timer i løbet af dage ad to gange.
Har du nogle forslag til hvad det ændrede søvn mønster skyldes?