Svar: Søvnproblemer 5 mdr gammel
13. januar 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Jeg er nu ikke helt sikker på at det ikke skyldes at din dreng er sulten. Det afhænger helt af hvor meget mælk han får i løbet af dagen ud over grød og mos. Du skriver at han responderede godt på skemaden, og dermed kunne sove længere, da I begyndte med det. Du beskriver også at han spiser hos dig, og altså ikke kun dier ganske kortvarrigt for at få trøst og tryghed? - altså må han have behov for mere mælk i løbet af dagen.
En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst
Frokost: Grød og gerne efterfulgt af amning
Eftermiddag: Bryst
Sen eftermiddag: evt bryst igen
Aften: Grøntsagsmos, gerne efterfulgt af amning
Sen aften: Bryst/vælling
Nat: Evt. Bryst
Når du op på så mange tilbud om mælk i løbet af dagen? Ellers kunne det være her at du skulle sætte ind.
Forkølelse kan godt medføre hyppigere amning simpelthen fordi den lune mælk løsner lidt og dermed hjælper på vejrtrækningen. Hvis han har været så stoppet i næsen at han har følt det svært at trække vejret, så har han fået den erfaring med sig og det kan godt gøre at han så vågner lidt hyppigere nu. Han skal således lige vænne sig til at sove videre og at der ikke sker noget.
Hvis du når op på nok mælk i løbet af dagen, så prøv med en sut i løbet af natten. Han har jo også en erfaring med sig om at han skal ammes flere gange om natten. Mælk/vælling sen aften f.eks. kl 23.30 og mælk igen næste morgen f.eks. kl 5 ville være dejligt for jer begge. I har begge brug for at sove om natten.
Det kan naturligvis også være tænder, der er på vej, men ofte vil han så også være ked af det i løbet af dagen og når han skal spise sin skemad.
Håber ovenstående kan hjælpe jer videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske