Svar: Gylper meget 7 mdr. gammel
13. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Ud fra din beskrivelse så lyder det som om din dreng har det der hedder reflux. Reflux er egentlig bare betegnelsen for at noget maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Som voksne kender vi det f.eks. ved "sure opstød", som er meget almindeligt.
I spædbarnealderen er reflux af maveindhold almindeligt og påvirker normalt ikke trivslen hos barnet, med mindre der er tale om f.eks. en mavemundsforsnævring, hvor maden ikke kommer videre i systemet og bliver optaget. Da din dreng har taget fint på tyder det ikke på at det er dette som er problemet hos jer. Hvis et barn med mavemundsforsnævring gylper så meget at det taber sig, vil man operere, men ellers ser man det an.
Sålænge din dreng får skemad, vil han sandsynligvis have sværere ved at holde maden i sig. Men i takt med at han begynder at få mere og mere fast føde vil hans gylperi forhåbentlig aftage. Hvis han fortsat gylper meget i 1 års alderen, så synes jeg det vil være relevant at få ham udredt og finde ud af hvorfor han gylper så meget.
En sådan udredning finder sted på sygehuset, så det skal du tale med din læge om.
Han spiser fint og du giver ham ikke for meget mad:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske