Svar: Grøn allomin og vælling
14. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Emils mor
Jeg synes umiddelbart ikke du skal skifte til grøn allomin, da det ikke er mælksyrebakterier deri, men citronsyre og producenten anbefaler det til børn med forstoppelse. Det er altså ikke det Emil har behov for.
Derimod lyder det som en god idé at give ham mælkesyrebakterier og det gør du ved at give ham noget A38 (3,5g fedt). Du kan evt. komme lidt frugtmos på.
Ellers er det normalt at visse fødeemner kan se helt ufordøjede ud, når små børn spiser. Det skal ikke forhindre dig i at give ham forskelligt at spise og lade ham have interessen for mad.
Vælling før sengetid er i orden, da han er så glad for det. Men vær opmærksom på at han i øvrigt spiser godt i løbet af dagen. Måske skal han have et ekstra skemåltid. Nogle børn på hans alder har behov for 4 måltider dagligt ud over flaske/amning.
Det tager tid før 'ting virker', så hav tålmodighed. Hvis du får ham mættet nok, så har du ret i at der er noget betryggende i at vide at han ikke vågner af sult:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske