Svar: Væskebehov - 7 mdr.
15. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Emils mor
Det er altid svært at vide hvor meget mælk ens barn får, når man ammer, men amning 3 gange dagligt er fint i forhold til Emils alder og når du derudover giver vælling, så må du gå ud fra at hans mælkeindtag er i orden.
Derudover giver ud ham vand til måltiderne og ind imellem og så drikker han hvis han er tørstig. Du må gå ud fra at han har en naturlig evne til at regulere sin tørst, hvis du bare tilbyder ham væske nok.
Derudover må du se på hvor meget han tisser. Han skal have godt tunge tissebleer i løbet af dagen og urinen må ikke være gul eller lugte. Det er klart at tissebleen om morgenen efter en lang nat kan lugte koncentreret, men bleerne om dagen skal ikke lugte på samme måde.
Du kan give vælling til 1 års alderen, hvis han er glad for dette. Ellers kan han lagsomt gå over til almindelig erstatning og til sidst få vand, hvis han er tørstig. Bibehold du således blot vællingen de næste måneder, hvis du mener det er godt for ham og for hans indtag og du oplever at han sover bedre på vælling.
Frisk frugt er også en kilde til væske. Appelsiner og meloner er således rige på væske. Lidt fortyndet juice kan også accepteres, men er ikke nødvendigt, da han jo gerne vil drikke vand.
Håber dette er svar nok. Held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske