Svar: Rugbrød - 7 mdr.
16. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Der sker i princippet ikke noget ved at du giver din datter brød med hele kerner. Problemet i det er dog at hvis kernerne kommer hele ud, så får hun igen glæde af dem og får hun for mange, så kan hun få en meget løs afføring.
Når du skal vælge brød til din datter, så kan du variere det lidt, så hun nogle gange får det brød du selv synes er lækkert. I princippet skal man vælge brød som er lidt groft i det, men uden hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Du behøver således ikke at vælge brød med hele kerner, men kan godt finde et 'tungt' brød som er rigtig godt for jer alle.
Med hensyn til hård mave og det at du gerne vil slippe for laktulosen: Sørg for rigelig væske i form af vand og måske lidt fortyndet juice. Giv hende frugtmos og grøntsager. Sørg for at hun bliver bevæget, da motion også er vigtigt for fordøjelsen - cykle med benene, hoppe på dine lår, tumle rundt osv.
Dejligt at høre at I trods alt har fået lidt bedre nætter. Det lyder som om I er på rette vej. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske