Brev:
Udvikling og selvstændighed 15 mdr.
16. januar 2006
Alder:
15 mdr.
Udvikling og selvstændighed 15 mdr.
Hej Helen
Mit spørgsmål drejer sig om vores søn Jaspar. Han er blevet 15 måneder og er jo en skøn og dejlig lille dreng med fuld fart over feltet og det kan næsten ikke gå stærk nok.
Vi har nogenlunde fået styr på flaskerne. Det vil sige, at vi har fået et andet "godnat ritual" ind hvor han får børstet sine tænder, læser to bøger samt synger to sange. Han er helt med på det og synes det er smadder hyggelig. Derefter ligger han putter ind til sin dyne hos enten mig eller min kæreste i fem min og kommer derefter i seng. Vi skal stadig gå ind og ligge ham ned en del gange, men vi er da kommet lidt igang. Han får stadig hvis han vågner en natte flaske på 200 ml og sover videre derefter.
Men vi synes han er begyndt at blive meget hidsig og bestemmende og føler os lidt magtesløse i forhold til hvordan vi skal handle. Fx. han har fået en ide om, at når han er blevet puttet og vi har sagt godnat, så vil han enten over at ligge på pulsebordet (han peger derover) eller ind og ligge i vores seng. Det er som om, at han vil bestemme, at han lige skal væk fra sengen. Bagefter ligger han sig til at sove. Vi har mange gange forsøgt at sige til ham, at han skal sove og blive i sin seng, men han bliver hysterisk og vi føler begge han nærmest lyder bange.
Et andet eks. er mere generelt hvis han ikke får sin vilje, så ligger han sig på gulvet og skriger. Vi siger til ham, at han godt må blive sur men at han ikke skal fx. have kiks inden aftensmaden eller lige efter at han har spist, især hvis han ikke har spist noget. Vi aner ikke hvordan vi skal reagere.
Hvordan er det med udviklingen fra 15 måneders alderen? Er der noget vi skal være opmærksom på og er der noget de bare skal igennem som man skal tænke, det er meget normalt og være mere afslappet i forhold til det?
Med venlig hilsen
Annette