Svar: Udvikling og selvstændighed 15 mdr.
16. januar 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Annette
At være mellem 1-3 år er en rigtig svær alder. Det er det der førhen hed trodsalderen, men som nu hedder 'selvstændighedsfasen'. Der er så mange ting Jaspar gerne selv vil og som han endnu ikke kan og der er så meget han gerne vil fortælle jer, men ordforrådet slår ikke til og hvis I ikke altid forstår ham, så bliver han ude af sig selv.
I skal virkelig prøve at lytte til ham. Prøv at sætte ord på, så han kan høre om I har forstået ham. Hvis det er forkert skal han nok vise jer det og så må I forsøge igen. Det gælder både, når der er noget han gerne vil og I vil hjælpe med at finde ud af hvad det er han vil, men også når der er noget I ikke vil have. Det er f.eks. en god idé at begrunde hvorfor han ikke kan få en kiks "Du vil bare så gerne have en kiks, du må spise din mad først" hvis det f.eks. er reglen hos jer. En ting er dog at han blive nødt til at acceptere reglen, men det er ikke sikkert at han synes det er i orden og derfor bliver han frustreret og måske mere hidsig.
Derfor skal I altid overveje, hvad det er I siger nej til. Nogle gange er der ikke noget i vejen for at det bliver et ja, og børn der bliver mødt med et ja, vil også bedre kunne acceptere et nej andre gange.
I skal dog heller ikke være bange for at sige nej. Det er klart at han ikke altid vil kunne forstå, hvorfor han f.eks. ikke må få en kiks eller hvad det nu kan være og han synes ikke at det er i orden. Giv ham en sammen med forklaringen også et alternativ,- du kan ikke få en kiks nu, for vi skal spise lige om lidt, men du kan få en gulerod. Ikke for at aflede ham, men for at lære ham at der findes andre muligheder. De frustrationer der kommer i forbindelse med at han 'ikke får sin vilje' dem skal han også lære at tackle. Der er masser af frustrationer livet igennem. At blive frustreret og lære at tackle frustration er således en vigtig del af livets lærdom.
Det er vigtigt at I kan rumme hans følelser, dvs. at I kan være hos ham imens han 'raser ud'. Det er f.eks. ikke nogen god idé at sende ham ind på værelset eller putte ham i seng. Derimod skal I sætte ord på, - 'du bliver bare så vred'. Når man anerkender barnets følelser, så falder de til ro, men puster vi til følelsen, så stiger adrenalinet i kroppen og anfaldet varer ved.
Når I oplever at Jaspar bliver ked af det eller vred, så prøv at sætte jer ned på gulvet foran ham og vis ham at I er der og så lad ham komme til jer eller I nærmer jer, alt efter, hans humør og så ender det som regel med et knus. Vær til stede for ham.
Jeg håber at I kan bruge ovenstående videre frem. Jeg vil lige sige at med hensyn til at putteritual, så lyder det jo fint at han nu sover i sin seng og falder til ro med et fast putteritual. Umiddelbart lyder det som om at han dog har behov for endnu mere ritual - komme på puslebord osv. og jeg tror et eller andet sted at det er fordi han har svært ved at give helt slip på dagen. Han synes at det kunne være så hyggeligt, hvis I kunne fortsætte lidt endnu.
Det er en svær balance og I skal være påpasselige med ikke at give for meget efter, da det så kan trække længere og længere ud. Prøv at bibeholde kun 2 bøger, kun 2 sange. Prøv ikke at give efter mht. jeres soveværelse, da det så er svært at få ham tilbage igen. Det er vigtigt at han oplever at I har taget en beslutning og slet ikke vakler i dette, men viser at I med ro føler at han skal sove nu!
Hvis han virkelig er utryg, så er det en anden sag, men det er et eller andet sted vigtigt at I signalere tryghed. Bliver I utrygge ved situationen, så vil han slet ikke.
Det går fint og I er på rette spor. Der er ingen som har sagt at det er nemt at være forældre:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske