Brev:
Grød eller mos? - 7 mdr.
17. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Grød eller mos? - 7 mdr.
Hej!
Min datter på 7 måneder bliver fortsat ammet 5x i døgnet og spiser fast føde morgen, middag og aften. Hun spiser fint og er glad for det meste mad, dog især søde ting.
Hun får grød ved 8-tiden om morgenen (hirse-/majs-/havre-/byg- eller femkornsgrød med frugtmos) og igen som aftensmad ved 18-tiden. Til frokost får hun som regel ½ stykke lyst rugbrød med leverpostej eller sildepostej samt forskellig grøntsagsmos og lidt frugtmos til dessert.
Oprindeligt byttede jeg om på frokost og aftensmad, så hun fik grød og ikke mos om aftenen, fordi hun ikke var så glad for mos og derfor ikke spiste ret meget. Min sundhedsplejerske anbefalede, at hun skulle have det, hun bedst kunne lide / spiste mest af om aftenen, så hun blev godt mæt til natten. Nu spiser hun efterhånden også godt af mos og brød, men min mand kommer først sent hjem fra arbejde, og vi spiser som regel først aftensmad ved 20-tiden, når hun sover, så der er ikke den store pointe i, at hun får det samme mad som os + at det fungerer fint med grøden.
Mit spørgsmål går på, om det er ok, at hun får grød med frugtmos 2x om dagen, eller om hun hellere skulle have kød/grøntsagsmåltid 2x om dagen?
Og er det på tide at trappe op til 4-5 måltider om dagen? Jeg har prøvet at give hende lidt A38 med frugt om eftermiddagen, men det var hun ikke begejstret for. Hvad kunne man ellers lægge ind som ekstra måltider?
Med venlig hilsen
Linrep