Svar: Grød eller mos? - 7 mdr.
17. januar 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Linrep
For nogle børn er 3 måltider passende i 7 mdr´s alderen, for andre børn vil det være nødvendigt at øge til 4 måltider, så der er såeldes ikke nogen fast regel for dette.
En tommelfingerregel er at grød måltider max bør udgøre to måltider dagligt og de resterede måltider bør være grøntsagsmos. Det sikrer barnet en god varieret kost og det er samtidig med til at holde maven igang.
Det lyder således helt fint at du giver din datter 2 grødmåltider dagligt, men hvis hun f.eks. har tendens til hård maven, så kunne du måske forsøge med noget andet.
Det lyder i øvrigt som om hun er rigtig godt igang med maden og da hun allerede spiser rugbrød, så lyder det som om I er på rette vej.
En plan for dagen med 4 måltider kunne se således ud:
Morgen: Grød som nu, vand af kop
Formiddag: Mælk (bryst)
Frokost: rugbrød og grøntsagsmos som nu, mælk (bryst/kop)
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugt (frisk/mos) en lille skål tykmælk med lidt frugtmos og bær smager hende måske lidt bedre end A38, vand af kop
Sen eftermiddag: Mælk (bryst)
Aften: Grøntsagsmos eller grød. Prøv evt. at købe et glas børnemad med f.eks. pasta og kødsovs, som passer til hendes alder. Eller gem noget af maden som I selv fik aftenen før, så hun får det samme som i andre, selv om hun ikke i øjeblikket kan deltage ved bordet.
Sen aften: Bryst
Selv om din mand kommer sent hjem, så prøv at tilrettelægge det således at du forsøger at spise sammen med hende ved bordet og brug week-enderne til at prioritere spisningen sammen. Det er vigtigt.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at hun får grød om aftenen, men det skal være en balance, da hun også skal lære at spise jeres aftensmad.
Fleksibilitet må der til, så ledes at nogle dage får hun måske grød og de dage, hvor I har mulighed for at spise sammen, så tilbydes hun det samme som jer.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske