Brev:
Ammeskrigeri
18. januar 2006
Alder:
3 mdr.
Ammeskrigeri
Kære Helen
Jeg er en "ældre" mor (35 år), som har fået mit første barn, en lille dejlig guldklump, for 11 uger siden.
Jeg fik et planlagt kejsersnit (efter eget ønske) en uge inden termin. Det viste sig at være rigtig godt, da min moderkage ikke var i orden. Den lille gut vejede 2250 gr, og burde efter lægernes udsagn være taget ud før, hvis man havde vidst besked!
Da Elias´s blodsukker var på kun 1%, måtte vi blive på hospitalet en uge, hvor han fik supplerende føde gennem næsesonde, samtidig med at jeg ammede ham ca hver 2. time. Amningen gik rigtig fint lige fra starten, og vi trappede i løbet af kort tid ned til hver 3. time. Det interval holder vi stadig nogenlunde,- dog kan der godt gå længere tid (4 - 4,5 t.) imellem, hvis vi feks har været ude og gå tur,. han elsker nemlig at ligge og sove i sin barnevogn. Dette gør han dog kun, når vi går (lange) ture. Det gør jeg tilgengæld hver eneste dag.
Om natten ammer jeg ham ved 21, 22 tiden og så sover han 4-5,- enddog nu til tider 6 timer, inden han vågner og er sulten. Derefter sover han ca 3,5 time, og blir ammet igen,- og så kører vi nogenlunde med det interval indtil aften igen.
Han er dygtig til at sutte,- sluger dog en del luft som gir ham problemer. Han har først lært at bøvse ordentligt for et par uger siden.
Jeg har på intet tidspunkt haft nogen som helst problemer for mit eget vedkommende, med at amme!
Nu kommer vi så til problemet!:
Når vi starter amningen, er han meget ivrig. Hvis han ikke lige får rigtig fat med det samme, blir han hidsig og så må jeg hurtigst muligt hjælpe ham på rette vej,- inden han kammer helt over. Dette er dog nemt, da han egentlig er dygtig nok. Når han så har suttet 3-5 min. blir han hidsig! Han slipper brystet, tager fat igen, ryster voldsomt på hovedet og slipper igen, mens han begynder at skrige og ser meget gal/rød i hovedet ud. Du ved...sådan RIGTIG gal,- ikke ...ked af det! Hidsig vil jeg sige!
Jeg har så fundet ud af, at hvis jeg hurtigt lægger ham til det andet bryst istedet, så tager han fat hér og så går det på samme måde! Rolig (men heftig) sutten i 3-5 min,- indtil han blir hidsig igen! Det virker ikke som om han "er færdig" han kæmper ligesom en kamp for at fortsætte, men slipper alligevel og skriger vildt og voldsomt. Han vil IKKE op og bøvse her!
Det forekommer nemlig også indimellen, og det er et helt andet scenarie,- hvor han bagefter gerne sutter videre. (indtil de 3-5 min er gået).
Kan det være hans måde at sige "nu er jeg færdig - tak for mad" på? Da han var helt lille (hvis man kan sige det-... det ER han jo selvfølgelig endnu..) blev han bare doven og slap brystet, når han var færdig. Det gør han også stadig en gang imellem,- men ovenstående måde er mere regelen end undtagelse.
Det er lidt kedeligt, at amningen oftest ender med at være en kamp,- som slutter med at han er gal/ulykkelig. Det skulle jo helst være vores allerdejligste stunder i døgnet.
Det skal lige pointeres, at han tager meget fint på, selvom han gylper meget. Han har også meget afføring, mange gange dagligt,- masser af fine gennemsigtige tissebleer og udover hans gylpen så er der også 8 ud af 10 gange et stort overskud af mælk, som løber ud af munden på ham, efter amning. Jeg vil mene at han simpelthen tager utroligt meget fra, på meget kort tid.
Kan det skyldes hans sidste tid i graviditeten, hvor han har "sultet"? og hvad tror du hans hidsighed efter 3-5 min på hvert enkelt bryst skyldes? Jeg har selvfølgelig tjekket, at der ER mælk i brystet stadigvæk, når han flegner ud. Endda den gode, nærende mælk,- som jeg på det tidspunkt stadig kan sprøjte ud i en stråle, når jeg klemmer!
Jeg gør virkelig meget ud af, at der er en meget rolig atmosfære, når vi ammer.
Jeg håber du har et bud på, hvad jeg kan gøre eller hvad det er der sker, når han reagerer som han gør.
Glæder mig til at høre fra dig.
På forhånd tak..
Anja