Svar: Ammeskrigeri
18. januar 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Anja
Først et stort tillykke med din lille dreng og hvor er det dejligt for jer:o) Du er bestemt ikke "ældre", mange får børn i din alder og hver alder har sine fordele:o)
Det er en fin beskrivelse du sender og jeg har helt sikkert indtryk at at du har masser af mælk. Jeg tror faktisk at problemet opstår fordi der simpelthen er for meget 'tryk på ballonen'.
Det er sådan når du ammer, at Elias bliver lagt til, han dier og får lidt mælk og dier igen og får så sat nedløbsrefleksen igang - mælken strømmer til. Det sker hele tiden under en amning og jeg tror faktisk at jeres problem handler om at mælken kommer så hurtigt at han har svært ved at kapere det.
Du kan prøve at malke lidt af den første mælk ud. Den første del af mælken er mere vandholdig og derfor mere tørstslukkende. Der sker ikke så meget ved at han ikke får de første ml. Min tanke er at hvis du får taget toppen og dermed det største tryk, så vil mælken efterfølgende løbe lidt mere roligt og Elias vil bedre kunne følge med. Måske vil han også kunne holde bedre fast om vorten og sutte i roligere tempo således at han ikke sluger helt så meget luft.
Jeg synes det er et forsøg værd:o)
Ellers tænker jeg at det vil ændre sig lidt i takt med at han bliver større. Mælken tilpasser sig og han får et andet vacuum i takt med at han vokser, så det vil sandsynligvis være anderledes med tiden.
Tilsidst vil jeg lige sige at du skal passe på ikke at presse hans baghoved. Nogle børn bliver ulykkelige, slipper brystet og skriger, hvis de mærker mors hånd på baghovedet. De føler det som et pres og det er ubehageligt for dem. Støt derfor hans hoved længere nede under nakken, når det er nødvendigt at støtte for at få ham til at tage fat.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske