Brev:
Søvnspørgsmål fra meget trætte forældre
17. januar 2006
Alder:
4 mdr.
Søvnspørgsmål fra meget trætte forældre
Hej Helen!
Mange tak for dit tidligere svar til os - nogle af dine råd kunne bruges, så det er vi glade for. Dog er der stadig en ting som mangler: At vores nu 16 uger gamle datter vil sove om aftenen!
Hun sover nu en god formiddagslur på alt mellem 2½ og 4 timer, som starter omkring 9.30-10.00, og efterfølgende tager hun en lur på ca. en time omkring 2 timer efter hun er vågnet af formiddagsluren. Hun er glad om formiddagen og om eftermiddagen, men når vi kommer til aftenputningen går det galt! Vi kan simpelthen ikke lægge hende fra os! Gør vi det så begynder hun at græde/skrige. Hun kan falde i søvn i en bæresele, i en autostol og på armen, men lige så snart hun kommer ud af disse og bliver lagt i vuggen, vågner hun og skriger!
Hun er meget nem at lægge både ved formiddagsluren og eftermiddagsluren i hendes barnevogn. Denne har vi også prøvet om aftenen, men der virker den ikke! Vi har også prøvet at være konsekvente hvad angår indkøb og besøg hos venner og familie. Vi ville gerne se om yderligere stimuli kunne være årsagen til den manglende søvn, men selvom min kone har gået hjemme flere dage i træk uden besøg og uden indkøb, så opstår puttekriserne om aftenen! Så en skærmning af vores datter har heller ikke løst problemet!
Vi kan se at det sker lige så snart hun bliver lagt på ryggen, så stritter benene lige op i luften og de cykler derudaf! Vi har prøvet det meste: Kun en person til at putte! Føntørrer på maks styrke (Den monotone lyd har tidligere beroliget hende)! Køretur sent om aftenen, hvor hun sover dejligt - lige indtil bilen stopper, så vågner hun og begynder at skrige. Varme bade har også været forsøgt for at gøre hende afslappet, dette har heller ingen effekt. Gyngestolen har også været benyttet og kan også dæmpe hende, såfremt hun bliver ammet, men igen: lige så snart hun skal lægges starter det hele forfra! Vi har også prøvet at svøbe hende, men der får hun det tit alt for varmt - især når hun bliver rigtig gal - så hun sveder. Derfor har vi heller ikke kunne bruge denne metode til at holde sammen på arme og ben, når hun skal puttes!
Vi har konsekvent sørget for at hun har været i den dybe søvn, før vi har prøvet at lægge hende. Vi har holdt øje med dybe regelmæssige vejrtrækninger og at hænderne ikke er knyttet længere. Samtidig sørger vi for at hendes putteritual ikke er i stuen, men inde i soveværelset hvor der er lidt køligere og mørkt (kun en vågelampe er tændt). Hun ligger og sover imellem os, da måden hvorpå vores datter tit falder i søvn på, er under en afsluttende amning. Vores datter ønsker ikke at bruge sutten som trøst, hun vil kun have den når hun er med ude og køre bil!
Vi har også prøvet at holde øje med hende når hun delvist vågner i søvnkriser om aftenen, for at se om hun selv kan "overvinde" disse kriser, dette er ikke tilfældet og en beroligende hånd fra vores side hjælper heller ikke! Hun skal helt op på armen inden hun falder ned igen. Vores datter gylper også meget og derfor sørger vi altid for at bøvse hende godt af inden vi lægger hende, så hun ikke ligger på nogle opstød nå hun skal sove.
Det ender som regel med at vores datter går ud som et lys mellem kl. 0.00 og 01.30, og hun er så igang igen omkring kl. 7.30-8.00. I dette tidsrum er hun blevet ammet 2-3 gange. Vores datter både vokser og tager mere på end i hendes første uger, så man må sige at hun trives. Vi har prøvet at starte putteritualerne på forskellige tider, både kl. 20, 21 og 22, men det er altid først omkring 0.00 til 01.30 at hun falder til ro. Hun er også glad og smiler og griner nu hvor klokken er 23.30! Hun vil bare ikke i seng!!! Hvad kan vi gøre?
Vi håber at du har nogle forslag, for det er hårdt både for mor som ammer og far som går på arbejde!!!
Vi kan også lige sige at vores datter har haft kolik siden hun var omkring 5 uger gammel, vi ved dog ikke om kolikken nu er ved at være på retur, eller om det stadig er noget kolik der er tilbage om aftenen. Vores dagtimer med vores datter er i hvert fald mærkbart forbedret, så nu mangler vi kun nattesøvnen!!! Hendes afføringsmønster har også ændret sig, fra en beskidt ble hver gang hun blev skiftet til nu kun 1-2 beskidte bleer i døgnet.
Mange hilsner
De meget trætte forældre!