Svar: Søvnspørgsmål fra meget trætte forældre
17. januar 2006
Alder:
4 mdr.
Kære meget trætte forældre
Jeg kan godt forstå at I efterhånden synes at det virker uoverskueligt, for I har jo forsøgt alt! Og jeg kan godt se at I også har forsøgt alt, hvad jeg plejer at foreslå.
Det slår mig at du skriver at jeres lille datter protesterer, når hun bliver lagt på ryggen - derfor er det oplagt at foreslå at I prøver at lægge hende på siden. I skal naturligvis, når I selv går i seng og ikke har mulighed for at holde øje med hende hele tiden, lejre hende på ryggen af hensyn til risikoen for vuggedød.
Dernæst tænker jeg at der jo godt kan være en sammenhæng imellem hendes lyst til amning, hendes gylperi og hendes kolik. Måske kunne det derfor være en mulighed at I prøvede at give hende lidt kogt vand med sukker. I skriver at hun tager godt på og derfor tænker jeg at der ikke sker noget ved at give hende vand. Sukker har en smertestillende virkning og kogt vand kan have en beroligende virkning på tarmene og det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken, så det hele lagt sammen kunne måske give jer en ændring.
Prøv at lave noget kogt vand med 1 tsk sukker til ca. 100 ml. Giv hende 25-30 ml af denne blanding enten af sutteflaske (det vil være nemmest og godt for hende at sutte) eller prøv med en sprøjte hvor I drypper det ind i munden, eller på en ske.
Håber det vil hjælpe jer videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske