Brev:
Soverytme og spisning
18. januar 2006
Alder:
2 år
Soverytme og spisning
Hej Helen
Jeg har to spørgsmål ang. vores søn, som er 2 år.
Det er om hans soverytme og spisning til aften.
Vi har det problem, at han ikke vil spise det vi andre får til aften, men vil kun have rugbrød. Han får tilbudt alt det vi andre får, sammen med sin rugbrød, nogle gange smager han, ved at tage det i munden og faktisk lige med det samme spytte det ud igen, uden at have smagt ordenligt på det.
Hvad skal vi gøre for, at han spiser det, som vi andre får til aften??
Grønt og frugt vil han heller ikke have, så jeg har været nødt til at købe nogle frugtstænger med 100 % frugt i, for at han får noget. Det hårdt, at han hverken vil have grønt, frugt eller aftensmad (varm mad). Så det tager lidt på ens kræfter til hver aften måltid.
Han har aldrig rigtig spist den mad vi får til aften, har ellers lavet mad der ikke er stærk og lagt det op hver del for sig selv, så han kunne se hvad han fik. Men nej.
Vi har prøvet at lade ham side selv og også prøvet at lokke ham o.s.v. men ingen ting hjælper...Så har du et godt råd til denne onde cirkel??
Det andet er, at han vågner kl. 05 hver morgen. Og vi kan ikke få ham til at sove igen. Han sover fra ca. kl. 20.00 og til kl. 05.00 ca. nogen gang er kl. kun 04.00 før han er der.
Der er ingen problemer med at få ham lagt, han lægger sig bare og sover. Han er der så et par gange om natten, hvor vi lige må ind og ligge ham ned igen, men der lægger han sig så også uden problemer. Men når kl. bliver 5, så slutter det med det og han vil ikke lægge sig igen.
Vi gjorde det i en periode, at han kom ind til os og i starten sov han så der til kl. ca. 06.30 men det også slut nu. Nu sover han ikke, når han kommer ind til os.
Det skal siges, at han altid har været A-menneske, men kl. 5 synes jeg er lige tidligt nok, når han så også skal i dagplejen.
Kan det tænkes, at han ikke får motion nok i løbet af dagen? og derfor ikke kan sove længere. Eller er det noget med hans kost at gøre?
Hvad gør vi?? For det er lidt hårdt i det lange løb.
Det skal lige siges, at vi også har fået en datter som kun er 2 mdr. gammel. Men vi tror ikke, det er det, der er problemet, for det var der længe før hun kom og før jeg blev gravid med hende.
Håber lidt du kan hjælpe os, for vores egen sundhedsplejerske, kan ikke.
Med venlig hilsen
Joan Jensen