Svar: Vil ikke spise andet end ostehaps og agurk
17. januar 2006
Alder:
9 mdr.
Kære HH
Det er kun godt at du skriver til mig:o)
Det første jeg tænker, når jeg læser dit brev, er om han mon er ved at få tænder? Er du sikker på at hans afvisning af maden ikke skyldes tandfrembrud. Har han ondt for tænder, så lyder det plausibelt at ostehaps, som er milde i smagen og lette at tygge, glider ned og agurk er faktisk et gammel husmoderråd mod ømme gummer. Hvis det er tænder går det måske så over af sig selv:o)
Ellers så kan det hænge sammen med hans alder. Netop i 9-12 mdr´s alderen begynder børn at ville mere selv og sætte deres vilje mere igennem. En rigtig god måde at gøre dette på, er netop ved at knibe munden sammen.
At lukke munden, sætter en masse reaktioner igang hos forældrene og barnet får, posistivt eller negativt, en masse kontakt - jeres dreng er sikker på at være centrum for middagen.
Det er helt naturligt at du reagerer med 'han skal jo have noget' og 'han må jo ikke tabe sig' osv. og du har sådan set også ret, hvis det bliver så galt at han tilsidst må indlægges - men der er altså lang vej endnu.
Af bekymring for din drengs trivsel vælger du at amme ekstra og serverer alverdens ting i håb om at et eller andet glider ned. Jeg kan sagtens forstå det, men det er også sådan at det så virker endnu hårdere, når han så afviser igen.
Prøv at lade være med at fokusere på maden. Giv ham det samme som I andre får, lav en tallerken med lidt forskelligt på, i ganske lille mængde, så det ikke virker for voldsomt og lad ham så gå i krig. Lad ham spise selv og prøv om ikke du kan ungå at give ekstra opmærksomhed.
Dernæst er det vigtigt at du ikke fylder ham med mælk. Du kommer ind i en ond cirkel, hvor han ikke har plads til maden i maven, altså simpelthen ikke er sulten nok. Han kan få vand om natten, men skal ikke fyldes op med mælk som tager sultfornemmelsen væk.
Det kan godt blive et par hårde nætter, men det kan være vejen frem. Prøv dog i første omgang at se om ikke det handler om tænder?
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske