Svar: Søskendejalousi - 18 mdr.
17. januar 2006
Alder:
18 mdr.
Kære Lene
Søskende er en gave, det er der efter min mening ikke tvivl om:o)
Det er naturligvis sådan at man skal vælge at få et barn mere fordi man har lyst til det og ikke fordi Maja skal have en søskende, men tingene hænger jo sammen.
Søskende har stor glæde af hinanden, også selv om der kan være flere år imellem dem. Der er efter min mening ikke tvivl om at de støter hinanden og selvom de kan skændes og være ueninge, så er der ingen tvivl om at de også holder sammen, når det er nødvendigt. Og det er dejligt ikke at være alene, men at have nogen at dele ting med. Man har en fælles baggrund, fælles referenceramme, en der forstår forholdet til mor og far osv.
Hvis du og din mand ønsker jer endnu et barn, så skal I ikke vælge det fra af frygt for at Maja oplever en sorg, slet ikke. Det kan godt være at hun i periode bliver jaloux og der kan opstå situationer, hvor hun synes den lille er irriterende, men der vil være flere situtationer, hvor hun vil glæde sig over den lille og hvor I bare vil have det rigtig dejligt allesammen.
Jeg håber jeg har givet dig, om ikke et mere nuanceret billede, så et mere positivt billede af det at have søskende.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske